DPF regeneratie

hierin kunnen verbruik registraties , km. registraties en andere nuttige info ingezet worden
Plaats reactie
arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

DPF regeneratie

Bericht door arrivinghere » 17-11-2010 21:15

Aanvankelijk merkte ik dat regeneraties van de DPF plaats vonden ongeveer om de 1200 km. De laatste tijd merkte ik echter dat het veel langer duurde eer de DPF-burn gebeurde. Eerder in de buurt van de 3000 km. In het begin tankte ik diesel bij Esso maar ik ben al een tijdje omgeschakeld op V-Power diesel van Shell (wel iets duurder maar zou nog zuiverder zijn). Zou dit er mee te maken kunnen hebben?
Nog iemand ervaringen hiermee?

Rostie87
Member VIP
Member VIP
Berichten: 643
Lid geworden op: 11-02-2011 15:42

Bericht door Rostie87 » 11-02-2011 20:26

de enige ervaring die ik hiermee heb is dat mijn DPF al verstopt zit na anderhalf jaar! Normaal verbrand hij inderdaad zelf alles als het nodig is maar bij zijn laatste "poetsbeurt" is er blijkbaar een storing opgetreden. Resultaat was dat de wagen niet meer optrok zoals het hoorde.
Sta nu al een week in de garage en ze vinden niets wat de oorzaak kan zijn...

Enige goeie raad: doe zoveel mogelijk lange wegen en rij zoveel mogelijk in de optimale omstandigheden (+2000rpm) om zijn verbrandingsproces niet in de war te sturen!
2009 Chevrolet Cruze LT 2.0L 150pk - Carbon Flash Black

CruzerLT
Webmaster
Webmaster
Berichten: 3394
Lid geworden op: 29-05-2010 18:59

Bericht door CruzerLT » 11-02-2011 21:19

wat ik er van weet is dat als de regeneratie begint je het best op de snelweg kunt zitten met een snelheid van +- 120km en dan duurt het ongeveer 10km. voor dat ie weer schoon gebrand is
Grtz Rinus
welkom op het Chevrolet Cruze forum!!!
Chevrolet Cruze 1.8 LT 141pk - Maroccan-bleu

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 11-02-2011 22:25

Rostie87 schreef:de enige ervaring die ik hiermee heb is dat mijn DPF al verstopt zit na anderhalf jaar! Normaal verbrand hij inderdaad zelf alles als het nodig is maar bij zijn laatste "poetsbeurt" is er blijkbaar een storing opgetreden. Resultaat was dat de wagen niet meer optrok zoals het hoorde.
Sta nu al een week in de garage en ze vinden niets wat de oorzaak kan zijn...

Enige goeie raad: doe zoveel mogelijk lange wegen en rij zoveel mogelijk in de optimale omstandigheden (+2000rpm) om zijn verbrandingsproces niet in de war te sturen!
Als de motor goed warm is, laat ik hem regelmatig goed doortrekken in hoge toeren (wel opletten voor boetes want de snelheid loopt vlug op dan)
Heb ook al gehoord dat langdurig met lage toerentallen rijden niet goed is voor dit type motor.
Welke diesel tank jij Rostie? En weet je ongeveer om de hoeveel km er regeneratie gebeurde?

Rostie87
Member VIP
Member VIP
Berichten: 643
Lid geworden op: 11-02-2011 15:42

Bericht door Rostie87 » 12-02-2011 11:24

arrivinghere schreef:
Rostie87 schreef:de enige ervaring die ik hiermee heb is dat mijn DPF al verstopt zit na anderhalf jaar! Normaal verbrand hij inderdaad zelf alles als het nodig is maar bij zijn laatste "poetsbeurt" is er blijkbaar een storing opgetreden. Resultaat was dat de wagen niet meer optrok zoals het hoorde.
Sta nu al een week in de garage en ze vinden niets wat de oorzaak kan zijn...

Enige goeie raad: doe zoveel mogelijk lange wegen en rij zoveel mogelijk in de optimale omstandigheden (+2000rpm) om zijn verbrandingsproces niet in de war te sturen!
Als de motor goed warm is, laat ik hem regelmatig goed doortrekken in hoge toeren (wel opletten voor boetes want de snelheid loopt vlug op dan)
Heb ook al gehoord dat langdurig met lage toerentallen rijden niet goed is voor dit type motor.
Welke diesel tank jij Rostie? En weet je ongeveer om de hoeveel km er regeneratie gebeurde?
Hem goed laten doortrekken als de temperatuur goed is doe ik zeker eens ;) en ik probeer zoveel mogelijk boven de 2000rpm te blijven (ook omdat hij in lagere toeren niet genoeg kracht heeft naar mijn zin) dus ik snap niet echt wat er kan mislopen. Hij gaf iedere keer het verklikkerlichtje als hij zijn verbranding deed maar opeens ging het aan en direct weer uit en dan zit ge daar...
ik doe niet veel snelwegen, maar de laatste maand heb ik er uitzonderlijk veel op gereden dus hij heeft echt wel de tijd gehad (denk ik) om zijn werk te doen...

op de km-stand heb ik eigenlijk weinig gelet... dus daar heb ik niet echt een antwoord op.
ik tank bij Gabriëls, is één van de goedkopere maar ik rij toch evenveel km dan als ik bv bij Q8 zou tanken...
2009 Chevrolet Cruze LT 2.0L 150pk - Carbon Flash Black

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 12-02-2011 16:40

Rostie87 schreef:
arrivinghere schreef:
Rostie87 schreef:de enige ervaring die ik hiermee heb is dat mijn DPF al verstopt zit na anderhalf jaar! Normaal verbrand hij inderdaad zelf alles als het nodig is maar bij zijn laatste "poetsbeurt" is er blijkbaar een storing opgetreden. Resultaat was dat de wagen niet meer optrok zoals het hoorde.
Sta nu al een week in de garage en ze vinden niets wat de oorzaak kan zijn...

Enige goeie raad: doe zoveel mogelijk lange wegen en rij zoveel mogelijk in de optimale omstandigheden (+2000rpm) om zijn verbrandingsproces niet in de war te sturen!
Als de motor goed warm is, laat ik hem regelmatig goed doortrekken in hoge toeren (wel opletten voor boetes want de snelheid loopt vlug op dan)
Heb ook al gehoord dat langdurig met lage toerentallen rijden niet goed is voor dit type motor.
Welke diesel tank jij Rostie? En weet je ongeveer om de hoeveel km er regeneratie gebeurde?
Hem goed laten doortrekken als de temperatuur goed is doe ik zeker eens ;) en ik probeer zoveel mogelijk boven de 2000rpm te blijven (ook omdat hij in lagere toeren niet genoeg kracht heeft naar mijn zin) dus ik snap niet echt wat er kan mislopen. Hij gaf iedere keer het verklikkerlichtje als hij zijn verbranding deed maar opeens ging het aan en direct weer uit en dan zit ge daar...
ik doe niet veel snelwegen, maar de laatste maand heb ik er uitzonderlijk veel op gereden dus hij heeft echt wel de tijd gehad (denk ik) om zijn werk te doen...

op de km-stand heb ik eigenlijk weinig gelet... dus daar heb ik niet echt een antwoord op.
ik tank bij Gabriëls, is één van de goedkopere maar ik rij toch evenveel km dan als ik bv bij Q8 zou tanken...
Hmmm da's raar. Normaal hoort er geen lichtje aan te gaan bij een regeneratie. Het enige verschil dat je bij een normale regeneratie merkt is het hogere verbruik, hoger stationair toerental (van 800 naar 900 tpm) en de ventilator die op volle toeren draait. Als het lampje aangaat, duidt dit al op een storing. Het wil zeggen dat er geen normale regeneratie kon gebeuren. Dus als dit toch aangaat mag je zeker de motor niet stilleggen en best autosnelweg op rijden en niet onder 2000 toeren komen tot het lichtje terug uit is. Desnoods naar de dealer rijden als het niet uit gaat.

Ik ga me niet uitspreken over de kwaliteit van bepaalde merken brandstof. Maar ik weet dat Shell met hun V-power claimt de zuiverste diesel te hebben die er te koop is. En ik tank deze altijd.

Bij mij is nog nooit dit lampje aangegaan (tenzij als controle voor het starten)

Dus toch best zo snel mogelijk naar de dealer met je verhaal zou ik adviseren.

Rostie87
Member VIP
Member VIP
Berichten: 643
Lid geworden op: 11-02-2011 15:42

Bericht door Rostie87 » 12-02-2011 18:19

arrivinghere schreef:
Rostie87 schreef:
arrivinghere schreef: Als de motor goed warm is, laat ik hem regelmatig goed doortrekken in hoge toeren (wel opletten voor boetes want de snelheid loopt vlug op dan)
Heb ook al gehoord dat langdurig met lage toerentallen rijden niet goed is voor dit type motor.
Welke diesel tank jij Rostie? En weet je ongeveer om de hoeveel km er regeneratie gebeurde?
Hem goed laten doortrekken als de temperatuur goed is doe ik zeker eens ;) en ik probeer zoveel mogelijk boven de 2000rpm te blijven (ook omdat hij in lagere toeren niet genoeg kracht heeft naar mijn zin) dus ik snap niet echt wat er kan mislopen. Hij gaf iedere keer het verklikkerlichtje als hij zijn verbranding deed maar opeens ging het aan en direct weer uit en dan zit ge daar...
ik doe niet veel snelwegen, maar de laatste maand heb ik er uitzonderlijk veel op gereden dus hij heeft echt wel de tijd gehad (denk ik) om zijn werk te doen...

op de km-stand heb ik eigenlijk weinig gelet... dus daar heb ik niet echt een antwoord op.
ik tank bij Gabriëls, is één van de goedkopere maar ik rij toch evenveel km dan als ik bv bij Q8 zou tanken...
Hmmm da's raar. Normaal hoort er geen lichtje aan te gaan bij een regeneratie. Het enige verschil dat je bij een normale regeneratie merkt is het hogere verbruik, hoger stationair toerental (van 800 naar 900 tpm) en de ventilator die op volle toeren draait. Als het lampje aangaat, duidt dit al op een storing. Het wil zeggen dat er geen normale regeneratie kon gebeuren. Dus als dit toch aangaat mag je zeker de motor niet stilleggen en best autosnelweg op rijden en niet onder 2000 toeren komen tot het lichtje terug uit is. Desnoods naar de dealer rijden als het niet uit gaat.

Ik ga me niet uitspreken over de kwaliteit van bepaalde merken brandstof. Maar ik weet dat Shell met hun V-power claimt de zuiverste diesel te hebben die er te koop is. En ik tank deze altijd.

Bij mij is nog nooit dit lampje aangegaan (tenzij als controle voor het starten)

Dus toch best zo snel mogelijk naar de dealer met je verhaal zou ik adviseren.
Wel zaterdag is er een storing opgetreden waardoor ik geen tractie meer had, rijden ging nog wel maar optrekken deed hij niet meer.
Maandag naar garage geweest en DPF zat verstopt volgens computer. Bij het heropstarten ervan is er een knal geweest en is het probleem groter geworden.
Ze zijn nu al een week aan het zoeken met chevrolet en een nieuwe cruze om het probleem te achterhalen maar ze vinden niets speciaals... en zelf snappen ze het niet in de garage, hebben nog nooit zo een probleem gehad. gelukkig is nog alles garantie
2009 Chevrolet Cruze LT 2.0L 150pk - Carbon Flash Black

bertvaneck
Member VIP
Member VIP
Berichten: 611
Lid geworden op: 23-08-2010 20:05

Bericht door bertvaneck » 12-02-2011 19:44

als ik het zo leest komen er nog weleens problemen voor met de diesel motor ik ben nooit een fan geweest van diesels en speciaal niet die van amerikaanse auto bouwers ik hebt vroeger een Oldsmobile gehad een echte Amerikaan v8 op gas en benzine nooit geen problemen maar mijn colleg had hem in diesel uit voering maar dat was een ramp en dat zelfde euvel speelt ook bij de captiva diesel heel veel problemen met de nokkenas dat er nokken af breken daarom hebt ik toen besloten geen diesel te kopen van auto,s van Amerikaanse afkomst :?:
ik hoop nog lang te mogen genieten van Chevrolet cruze & captiva

c3ltic
Master member
Master member
Berichten: 1130
Lid geworden op: 22-01-2011 23:22

Bericht door c3ltic » 12-02-2011 20:22

...En als ik dit zo allemaal herhalend lees, zal het niet lang duren of ik bel naar m'n dealer om de diesel te laten vallen en toch maar de 1.8 benzine te gaan. Pffffff...

Zou al direkt 2.000 euro besparen ook nog! Help!

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 12-02-2011 20:30

Vooraleer ik mijn Cruze kocht heb natuurlijk een proefrit gedaan met de 150pk sterke dieselversie. En ik was aangenaam verrast over de kracht en souplesse van de motor. Ik was meteen overtuigd. En ik vind het nog steeds een zeer fijne motor. Onder de 1800 toeren is hij wel wat mak maar eenmaal daarboven is het vermogen altijd overvloedig beschikbaar.
De diesel is wel gemaakt om kilometers te maken. Het is geen stadswagen. Op grote, snelle wegen voelt hij zich het best thuis. Als je dus niet regelmatig dit soort trajecten aflegt, laat je hem beter staan en ben je beter af met een benzine. (Eventueel met lpg)
Tot hiertoe heb ik toch geen problemen met de motor gehad. Hopelijk blijft dat zo natuurlijk.
Ik hoop ook voor Rostie dat zijn problemen vlug opgelost geraken. Daar is de garantie voor natuurlijk.
Heeft jouw dealer niet toevallig een Camaro als vervangwagen staan :) Je zegt dat je intresse hebt en vraagt hem mee ;)

Plaats reactie

Terug naar “Het gebruik van uw Cruze”