Echt knap zo'n EGR...

hier kun je de echt technische vragen en weetjes kwijt
Plaats reactie
hangterisaan
Member VIP
Member VIP
Berichten: 501
Lid geworden op: 25-04-2012 20:54

Echt knap zo'n EGR...

Bericht door hangterisaan » 08-11-2012 11:49

Gisteren veel problemen gehad. Sputteren van de motor bij 2000 toeren , uitval motor enz... vtb vab gebeld maar die vonden niks. Dan op het net opzoeking gedaan en het verhaal tegengekomen van iemand met een astra met hetzelfde probleem . Bleek zijn turbodruk sensor te zijn die vol roet hing . Vond dat een beetje vreemd want een beetje snuggere ingenieur zou deze plaatsen voor het punt waar de egr zijn brol inspijst en bij een auto met 40.000 kms zou het ook al wat snel zijn voor zulke probs. Blijkt die sensor dus idd na de egr te zitten... sensor verwijderd en niet te geloven hoe die er uit zag. proper gemaakt en voorlopig is het prittelen gedaan. Zo snel mogelijk de egr uitschakelen dus.
zal seb thuis fotos uploaden. nu eens zien of het haalbaar is om het inlaatspruitstuk te demonteren en te reinigen
2.0 VCDI 197/440Nm pk-zwarte ruiten,led nrplaat en standlichten-xenonPipercross filter-11Wmistlamp-DVD kopsteunen EBC grooved discs Afbeelding

hangterisaan
Member VIP
Member VIP
Berichten: 501
Lid geworden op: 25-04-2012 20:54

Bericht door hangterisaan » 08-11-2012 12:08

De voor en na foto's . Blijf het onbegrijpelijk vinden om die sensor daar te zetten , of zou dat een strategie zijn om de mensen sneller in de garage te krijgen?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2.0 VCDI 197/440Nm pk-zwarte ruiten,led nrplaat en standlichten-xenonPipercross filter-11Wmistlamp-DVD kopsteunen EBC grooved discs Afbeelding

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 08-11-2012 16:11

Die egr is bij mij uitgeschakeld samen met de OBD tuning, daar heb ik dus geen last meer van. Heb wel al vaker horen zeggen dat die egr toch maar zinloos is.

c3ltic
Master member
Master member
Berichten: 1130
Lid geworden op: 22-01-2011 23:22

Bericht door c3ltic » 08-11-2012 16:23

Nu een domme, maar technisch verantwoorde vraag... Wat is dat? Wat doet dat? Is dat normaal groter of kleiner dan een konijn? Waar zit da? En doet dat ook een winterslaap? ;)

hangterisaan
Member VIP
Member VIP
Berichten: 501
Lid geworden op: 25-04-2012 20:54

Bericht door hangterisaan » 08-11-2012 17:46

arrivinghere schreef:Die egr is bij mij uitgeschakeld samen met de OBD tuning, daar heb ik dus geen last meer van. Heb wel al vaker horen zeggen dat die egr toch maar zinloos is.
Hebben ze die dan volledig kunnen uitschakelen ? Want normaal gaat dat maar tot 10% bij andere merken , kan zijn natuurlijk dat ze nu meer kunnen of dat dat bij een Chevrolet anders is dan een Cruze . Alleszins 10 % is nog altijd beter dan vol open . Ik denk dat ik eens bij de Fiat garage ga horen voor een plaatje om hem af te dichten , foutmelding neem ik er dan wel bij , dan reset ik die wel gewoon met de Garmin ;-)
c3ltic schreef:Nu een domme, maar technisch verantwoorde vraag... Wat is dat? Wat doet dat? Is dat normaal groter of kleiner dan een konijn? Waar zit da? En doet dat ook een winterslaap? ;)
domme vragen bestaan niet , alleen domme antwoorden ;-)

Wat is dat en wat doet dat? :

Wat je op de foto ziet is een sensor die de druk in je inlaatspruitstuk meet , zeg maar de turbodruk die je hebt na de intercooler net voor hij de motor in gaat . Op basis van de gegevens die de ECU krijgt van deze sensor in combinatie met de inlaattemperatuursensor en de Lucht/Massa meter regeld deECU hoeveel diesel hij moet inspuiten . Als een van deze sensors en sterke afwijking geeft ziet de ECU dit als een grondige fout en zal hij ingrijpen (bv: turbodruk word te hoof , VNT kleppen op turbo worden anders gezet zodat de turbine minder spoolt en dus minder druk levert . combinatie druk/temp wijkt af van meting Lucht/massa , lek in leiding die na turbo zit , noodloop / uitschakelen motor om overspoelen te vermijden en turboschade te beperken/vermijden , enz.

Waar zit dat ? :

Als je logisch zou redeneren bij het ontwerpen van een motor (en zeker bij een die al jaren in een opel heeft gezeten voor hij in de Cruze terechtkwam) zou je verwachten dat deze sensor net na de intercooler word geplaatst voor de leiding komend van de EGR op het luchtinlaattraject komt . Zo vermijd je immers dat deze sensor vervuild , er passeert immers enkel schone , koele lucht . Hier is dat dus iets anders , als je de kap bovenop de motor wegneemt zie je voor de motor een gietijzeren luchtinlaatspruitstuk . Bovenop dit spruitstuk zitten 2 sensors , een vlakbij het stuk waar de leiding van de EGR zit (de turbodruksensor) en een volledig links (de Temperatuursensor) . Beiden zijn makkelijk te verwijderen als je de kabelboom even losmaakt (2 klemmetjes) en wat opzij legt .

Wat zo mogelijk nog verontrustender is , is dat als deze sensor er zo uit ziet , het hele luchtinlaattraject er ook zo uit ziet , dit komt van de roet die de EGR doorlaat om de verbranding slecht te maken bij lage toeren om een mooiere emissie te hebben . (lagere verbrandingstemeratuur = minder NOX gassen = beter voor milieu maar slecht voor de portemonnee wegens veel en snelle slijtage van verschillende onderdelen) . Volgende stap zal dus zijn inlaatspruitstuk volledig verwijderen en weer proper stomen op het werk . Bijgevoegd staat een foto hoe dat er bij een Transit uiziet na een tijd . Gevolg is minder vermogen en de rest ...

Afbeelding

Is dat groter of kleiner als een konijn ? :

Enkel in Lala land durft dat wat groter zijn :-)

Doet dat aan een winterslaap ? :

Enkel als het baasje de auto laat staan in de winter ;-)

Hoop dat het een goede uitleg was :-)
2.0 VCDI 197/440Nm pk-zwarte ruiten,led nrplaat en standlichten-xenonPipercross filter-11Wmistlamp-DVD kopsteunen EBC grooved discs Afbeelding

bjornoz
Member Senior
Member Senior
Berichten: 496
Lid geworden op: 26-05-2012 13:53

Bericht door bjornoz » 08-11-2012 18:00

Doel van het EGR systeem:
Door het toevoegen van kleine hoeveelheden uitlaatgas in de lucht in het inlaattraject van de motor, wordt het zuurstofgehalte voor de verbranding minder.
Door een lagere zuurstofverhouding ontstaat er een ‘minder goede’ verbranding, en de verbrandingssnelheid en de verbrandingstemperatuur nemen daar bij ook af. Dat zorgt voor de verlaging van de stikstofoxidengehalte.
Door de verlaging van de schadelijke stikstofoxidengehalte zijn de uitlaatgassen schoner. Dat is natuurlijk beter voor het milieu.

Bij oudere motoren is de EGR klep bij een koude motor gesloten. Bij de nieuwe motoren is de klep ook bij koude motor geopend, zodat de warme uitlaatgassen de motor helpen opwarmen.
Bij accelereren, decelereren en stationair draaien is de EGR wel buiten werking. Bij deellast wordt de werking volledig benut.

op dees manier weten we tenminste over wat het gaat (a)

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 08-11-2012 20:26

Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of die klep nu volledig dicht staat of nog 10% open. Bij ASD hebben ze gezegd dat ze niet meer aktief was dus ik vermoedde dat die volledig dicht bleef. Die 10% is dat mechanisch begrensd dan? Ik zal het volgende keer eens in detail vragen daar.

chevy1979
Master member
Master member
Berichten: 1893
Lid geworden op: 13-02-2011 20:03

Bericht door chevy1979 » 08-11-2012 20:55

Weeral iets om ons zorgen om te maken .

Patje
Member Senior
Member Senior
Berichten: 439
Lid geworden op: 04-01-2012 20:52

Bericht door Patje » 12-11-2012 07:21

chevy1979 schreef:Weeral iets om ons zorgen om te maken .
Denk eerder zorgen om niks als ge pech hebt komt daar iets aan, zo kunt ge u om elk onderdeelte in de auto gaan zorgen maken.
Ik geloof ook niet in het speciaal daar zetten van een EGR klep om de mensen sneller in de problemen te brengen er zal wel een plausibele reden voor zijn. Er zei ooit iemand "Elk voordeel heb ze nadeel" of andersom :D en ik denk dat dat hier juist hetzelfde zal zijn.

hangterisaan
Member VIP
Member VIP
Berichten: 501
Lid geworden op: 25-04-2012 20:54

Bericht door hangterisaan » 12-11-2012 15:36

Patje schreef:
chevy1979 schreef:Weeral iets om ons zorgen om te maken .
Denk eerder zorgen om niks als ge pech hebt komt daar iets aan, zo kunt ge u om elk onderdeelte in de auto gaan zorgen maken.
Ik geloof ook niet in het speciaal daar zetten van een EGR klep om de mensen sneller in de problemen te brengen er zal wel een plausibele reden voor zijn. Er zei ooit iemand "Elk voordeel heb ze nadeel" of andersom :D en ik denk dat dat hier juist hetzelfde zal zijn.
De EGR klep heeft wel degelijk een functie , nl door het verlagen van de verbrandingstemperatuur de uitstoot verbeteren . Daar kan ik nog inkomen maar wat ik echt niet snap is waarom sensors plaatsen na de egr , deze kunnen overal geplaatst worden tussen de de intercooler en de egr (zoals eigenlijk gebruikelijk is) . Deze plaatsen na de egr kan enkel leiden tot problemen en moet geweten zijn bij ontwerpen van een motor . Benieuwd of die op de 163 pk versies wel op een betere plaats zitten ?
2.0 VCDI 197/440Nm pk-zwarte ruiten,led nrplaat en standlichten-xenonPipercross filter-11Wmistlamp-DVD kopsteunen EBC grooved discs Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Technische hoek”