Hmm , ja maar ik betrouw het toch nog altijd niet hoor , als alles zoveel beter en zuiniger word , waarom passen ze dit niet onmiddellijk op de fabrieks instellingen toe en wat met verzekering en fiscus want je betaald je BIV op de Pk's (de kans dat ze je pakken hier in Belgie is natuurlijk héél klein maar je weet nooit of er ooit een politieker komt die eens grote kuis doet ). En wat met de motor garantie ?CruzerLT schreef:over het algemeen worden de motoren wel iets zuiniger na het chiptunen ;)
Chiptuning
-
- Master member
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 13-02-2011 20:03
-
- Master member
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: 07-09-2010 18:20
Ik heb me dit ook al afgevraagd. Volgens een collega (technieker) zou dit zijn omdat de software zo ontwikkeld is dat de motoren kunnen gebruikt worden binnen een zeer grote marge en zeer grote temperatuurschommelingen aan zouden kunnen. (van Siberië tot de Sahara) Nu bij ons komt dit niet voor en kunnen ze de motoren fijner tunen door de software aan te passen. Als het buiten -45°C is ga ik toch niet rondrijden ;)Stone schreef:Hmm , ja maar ik betrouw het toch nog altijd niet hoor , als alles zoveel beter en zuiniger word , waarom passen ze dit niet onmiddellijk op de fabrieks instellingen toe en wat met verzekering en fiscus want je betaald je BIV op de Pk's (de kans dat ze je pakken hier in Belgie is natuurlijk héél klein maar je weet nooit of er ooit een politieker komt die eens grote kuis doet ). En wat met de motor garantie ?CruzerLT schreef:over het algemeen worden de motoren wel iets zuiniger na het chiptunen ;)
-
- Master member
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: 07-09-2010 18:20
Dit is wat op de website van ASD staat:
Bij diesel tuning wordt het motorvermogen van uw auto elektronisch geoptimaliseerd. Sinds het ontstaan van elektronisch gestuurde diesel motoren worden meer en meer wagens softwarematig aangestuurd. Hierdoor kunnen de prestaties van deze auto’s ook steeds meer softwarematig aangepast en verbeterd worden.
ASD chiptuning maakt bij diesel tuning vooral gebruik van OBD tuning, de opvolger van chiptuning. Bij chiptuning wordt het programma herschreven door de originele chip te vervangen. OBD staat voor "On Board Diagnosis", dit is ook het systeem waarlangs men ook mogelijke motorproblemen kan opsporen of waarlangs uw dealer software updates oplaadt. Bij OBD tuning worden de gegevens van het motormanagement uitgelezen via een diagnosestekker en vervolgens geoptimaliseerd naar het type voertuig en het specifieke gebruik ervan. ASD beschikt niet enkel over de meest recente technieken betreffende OBD en diesel tuning, maar ook over de meest kwalitatieve diagnosetools van gerenommeerde merken zoals Bosch en Texa.
Iedere auto beschikt over een eigen unieke software en moet individueel behandeld worden. ASD chiptuning voert dan ook een diesel tuning op maat uit die ervoor zorgt dat uw auto niet enkel qua verbruik maar ook qua trekkracht beter presteert. Door een hoger koppel zal uw auto dus niet enkel krachtiger zijn, maar door meer kracht te geven op een lager toerental zal uw auto ook minder brandstof verbruiken. De mate van brandstofbesparing is natuurlijk afhankelijk van uw rijstijl maar u kan tot 10 % brandstof besparen dankzij de diesel tuning.
Bij diesel tuning wordt het motorvermogen van uw auto elektronisch geoptimaliseerd. Sinds het ontstaan van elektronisch gestuurde diesel motoren worden meer en meer wagens softwarematig aangestuurd. Hierdoor kunnen de prestaties van deze auto’s ook steeds meer softwarematig aangepast en verbeterd worden.
ASD chiptuning maakt bij diesel tuning vooral gebruik van OBD tuning, de opvolger van chiptuning. Bij chiptuning wordt het programma herschreven door de originele chip te vervangen. OBD staat voor "On Board Diagnosis", dit is ook het systeem waarlangs men ook mogelijke motorproblemen kan opsporen of waarlangs uw dealer software updates oplaadt. Bij OBD tuning worden de gegevens van het motormanagement uitgelezen via een diagnosestekker en vervolgens geoptimaliseerd naar het type voertuig en het specifieke gebruik ervan. ASD beschikt niet enkel over de meest recente technieken betreffende OBD en diesel tuning, maar ook over de meest kwalitatieve diagnosetools van gerenommeerde merken zoals Bosch en Texa.
Iedere auto beschikt over een eigen unieke software en moet individueel behandeld worden. ASD chiptuning voert dan ook een diesel tuning op maat uit die ervoor zorgt dat uw auto niet enkel qua verbruik maar ook qua trekkracht beter presteert. Door een hoger koppel zal uw auto dus niet enkel krachtiger zijn, maar door meer kracht te geven op een lager toerental zal uw auto ook minder brandstof verbruiken. De mate van brandstofbesparing is natuurlijk afhankelijk van uw rijstijl maar u kan tot 10 % brandstof besparen dankzij de diesel tuning.
-
- Master member
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: 07-09-2010 18:20
'K zou toch nog eens willen zien dat zij U een nieuwe motor vergoeden moest er morgen er ergens iets gebeuren met uw motor en als uw dealer weet heeft van de tuning mag je ook al uwe garantie op uw buik schrijven.....arrivinghere schreef:En dit staat er ivm garantie:
Professionaliteit staat centraal voor ASD chiptuning, wij bieden u dan ook een functiegarantie van 5 jaar op de uitgevoerde tuning.
-
- Master member
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: 07-09-2010 18:20
True. De garantie die zo'n tuner geeft, stelt eigenlijk niet veel voor. Ik ben eigenlijk eerder afgegaan op ervaringen van Captiva rijders (zelfde motor) en ook nog andere merken die door deze tuner via OBD gedaan werden. (Hij doet zo'n 500 OBD's per jaar) En ze waren er allemaal positief over. We zijn ook niet extreem ver gegaan om de laatste pk er uit te halen. 172pk is mooi maar niet overdreven he. Ik heb het gevoel dat de motor nu gezonder is dan daarvoor. Het is inderdaad een risico maar ik heb er geen spijt van. Het rijplezier is me ook veel waard.
-
- Webmaster
- Berichten: 3394
- Lid geworden op: 29-05-2010 18:59
Ja natuurlijk elk moet weten wat hij doet natuurlijk en als dit beter rijd zoveel te beter , maar als er éénder wat aan de motor kapot gaat ook al zou het kapot gegaan zijn zonder tuning heeft men nu bij Chevrolet een reden om de garantie niet toe te kennen , daarom zou ik eerder geneigd zijn om te wachten met tuning tot dat de motor uit garantie is.CruzerLT schreef:als jij er maar tevreden over bent, dat is het aller belangrijkste
en je hebt dan ook niet het onderste uit de kan willen halen wat betreft de tuning ,dus....