Motormanagement lampje brand na vervanging distributieriem

hier kunt u uw problemen of suggesties ivm het interieur / motor kwijt
Plaats reactie
fflippo
lid
lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22-03-2014 10:23

Motormanagement lampje brand na vervanging distributieriem

Bericht door fflippo » 01-03-2017 20:02

Gisteren is mijn Cruze (1.8 hatchback 2012) voor een grote beurt geweest waarbij de distributieriem is vervangen. Toen ik terugreed ging het Motormanagement lampje branden dus ben ik weer terug gereden. Het uitlezen van de melding geeft aan dat het om de positiesensor van de nokkenas gaat.

De dealer zegt dat hij dit bij de Cruze vaker ziet na vervanging van de distributieriem en altijd na de derde keer dat de motor wordt gestart.
Het zou dan vanzelf weer overgaan en hij snapt ook niet dat de positiesensor van de nokkenas wordt gemeld.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? De auto rijd verder prima.
Chevrolet Cruze 1.8 LT hatchback

Fida_Pr
Newby
Newby
Berichten: 8
Lid geworden op: 21-08-2016 16:44

Re: Motormanagement lampje brand na vervanging distributieri

Bericht door Fida_Pr » 23-08-2018 21:02

Ben je bij de officiële dealer geweest of bij een andere garage ?

Het is namelijk zo dat bij het vervangen van de distributieriem speciale gereedschap gebruikt moet worden. Dat dit bij een Cruze gebeurt is onzin want de zelfde motor zit in de Zafira, Astra, Insignia en veel andere autos.

Als de monteur de motor niet blokkeert met speciale gereedschap heb je kans dat een van de nokkenassen niet op tijd staat en dus het lampje brandt. De nokkenassensor zit aan de andere zijde van de distributieriem. (rechterkant van de kop) er zijn 2 sensoren. Inlaat en Uitlaat. Ik heb de distributie van mijn oom vervangen en geen lampje, niks.
Je hoeft maar een tand te verspringen en de onsteking is buiten tijd.

Maar goed het kan ook een toeval zijn dat de sensor gewoon defect is. Maar kijk goed wat de code zegt. Sensor waarde hoog of laag betekent dat hij goed meet, maar 'circuit low' betekent dat hij geen stroom krijgt of stuurt en dus als afwezig wordt beschouwd, dus defect.

Kijk wat ze gedaan hebben want ze proberen natuurlijk uit te stellen omdat ze niet nog een paar uur aan de auto willen gaan werken.
Cruze LT 1.8 LPG3

Plaats reactie

Terug naar “Interieur / motor”