1.8L Benzine schokt, is dit normaal?

hier kunt u uw problemen of suggesties ivm het interieur / motor kwijt
aer
Newby
Newby
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-04-2015 22:00

Bericht door aer » 14-04-2015 09:40

Enkele bemerkingen
Veel mensen hebben meer last bij koud en nat weer.

- bij koud weer
zit er extra zuurstof in de lucht, dus dan zou de motor een betere verbranding moeten hebben als de wagen te weinig lucht binnen krijgt. De luchttemperatuurmeter gaat dit wel aanpassen.
Bij koud weer is de olie dikker en gaat moeilijker circuleren, waardoor de nokkenas meer vertraagd.
In het uitlaatsysteem zie ik geen probleem bij koud of warm weer.

- Bij nat weer
Is de ontsteking moeilijker, maar dit heeft niet te maken met de hoeveelheid lucht die binnenkomt. Dit heeft te maken met de vonksterkte.
Nat weer heeft niet echt invloed op de olie, dus ook hier geen invloed doorstroming.

Dus ik denk wel dat de oliedoorstroming een invloed kan hebben op het variabel nokkenassysteem, en dit zeker bij koud weer.

PV-Cruze
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 06-05-2014 16:47

Bericht door PV-Cruze » 14-04-2015 18:08

Volgens mij is de bedrijfstemperatuur van een motor in de winter hetzelfde als in de zomer, het duurt alleen in de winter wat langer dat de motor deze temperatuur bereikt heeft.
Dit wordt geregeld door de thermostaat in de koelvloeistof, die regelt immers de hoeveelheid koelvloeistof die door het blok loopt, de koelvloeistof neemt de warmte op uit het blok.
Dus zodra de motor goed op bedrijfstemperatuur is, is de olie in de winter net zo dun als in de zomer.

Voor een versnellingsbak ligt dat verhaal anders, maar dat terzijde.


@ AER, ik wil je niet tegenspreken, maar heb je het probleem met het schokken van je motor als eens voorgelegd op een Opel forum, met name een Duits forum,
Als je verhaal klopt met de slechte olie toevoer naar de nokkenas, dan zouden Astra's en Insignia's er ook last van moeten hebben, dat zijn exact dezelfde blokken.
Als bij hun dit probleem niet bekend is, dan heb je ook antwoord op je vraag.

PV-Cruze
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 06-05-2014 16:47

Bericht door PV-Cruze » 14-04-2015 19:37

Heb net even zitten snuffelen op het opel-forum.nl, en dan specifiek in het hoofdstuk 1.8 motoren, dus heel de serie,

Opvallend veel kom ik het verhaal tegen bij slecht lopen is een vervuild gasklephuis en ook een slecht functionerend LMM (luchtmassa meter).

aer
Newby
Newby
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-04-2015 22:00

Bericht door aer » 14-04-2015 23:34

Hallo,

dit klopt inderdaad dat de motor warm wordt en dat de olie lopender wordt. 5W40, 5W is de viscositeit bij koude toestand (met dezelfde eigenschappen als in warme toestand) en 40 is de viscositeit bij warme toestand. Echter weet ik wel dat het schokken in het begin als de motor koud is erger zijn. Verder komt overal rond de motor meer koude, oliepan, cilinderkop, motorblok.... Hierdoor ligt de t° van de olie net iets lager... misschien net genoeg om moeilijker door te stromen.

Verder merk ik nog op als je even het gas los laat en deze terug in trapt, dat de motor zich inhoud, schokt en zich moeilijker kan regelen. Ook hier moet de nokkenasverstelling zijn werk doen. Als de nokkenasversteller zijn werk niet op tijd doet registreert de nokkenassensor dat de nokkenas niet snel genoeg volgt en de motor zal even inhouden.

Wij werken nauw samen met de chevrolet dealer in Tessenderlo en zij hebben al verschillende auto's gehad met dit probleem. Met deze methode hebben zij verschillende wagens doen ophouden met schokken.

Zij zijn een respectabele officiele garage en ik als graduaat, mechanieker en leerkracht autotechnieken kan mij vinden in deze oplossing.

Echter ben je er niets aan kwijt deze ziften te demonteren. De filter neemt al het vuil uit de olie. Je kan ze bij houden en nadien terug plaatsen indien je wenst.

Graag hoor ik meer ideeën!

Wat zou er mis zijn met de gasklep?

aer
Newby
Newby
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-04-2015 22:00

Bericht door aer » 14-04-2015 23:36

De luchtmassameter is vervangen bij mij, maar dit geeft geen verschil. Het is trouwens een redelijke groffe temperatuurmeting aangezien dit een NTC weerstand. Dit is dus geen luchtmassameter, maar temperatuur meter. Atmosferische motoren hebben niet altijd een luchtmassameter, tubomotor wel.
Maar dit kan een mogelijke oorzaak zijn van het schokken bij wagens waar de luchtemperatuursensor echt defect is. Meestal gaat dit gepaard met vermogen verlies.

PV-Cruze
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 06-05-2014 16:47

Bericht door PV-Cruze » 15-04-2015 06:51

Het gasklephuis hoeft niet defect te zijn, hij vervuild blijkbaar erg snel, wat weer als gevolg kan hebben dat hij niet lekker loopt.

Ik had het over het knijpen van de motor omdat deze geschikt moest worden gemaakt voor Euro 5, om op dit punt terug te komen.
Een ander forumlid heeft het onderste gedeelte van het luchtfilterhuis eraf gehaald (aanzuigbuis), toen deze verwijdert was pakte de motor ook veel beter op, deze modificatie kom je ook op andere forums tegen.

Je zou dat ook eens kunnen proberen, volgens mij vrij simpel om te doen.

aer
Newby
Newby
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-04-2015 22:00

Bericht door aer » 15-04-2015 09:30

Als het het gasklephuis vervuild is dan kan dit op 2 manieren

- er komt een koolrand rondom de gasklep. Als de motor stationair draait dan sluit de klep (niet volledig). Bij vollast staat de klep open. Dus bij deze vervuiling loopt hij stationair niet goed, wel op vollast.

- Er kan ook vuil op de as of in de lageringsbussen van de as komen. Dan kan de klep stroever of schokkend werken.

Inderdaad ik heb de aanzuigbuis gedemonteerd en voel geen verschil bij het schokken. Wel merk ik een verbetering van het vermogen op! Dus een prima idee en aanrader.

PV-Cruze
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 06-05-2014 16:47

Bericht door PV-Cruze » 15-04-2015 17:06

Je zou het probleem eens voor kunnen leggen op het opel-forum.nl, daar kun je ook specifiek topics starten voor het type motor,

De motor die in de Cruze ligt is A18XER, de Z18XER is hetzelfde alleen Euro 4.

aer
Newby
Newby
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-04-2015 22:00

Bericht door aer » 16-04-2015 20:31

Mijn auto schokt niet meer, enkel soms bij airco aan. Dus ik wou enkel mijn info posten.

Veel succes aan iedereen om het schokken weg te krijgen.

Rob
lid
lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 21-03-2015 07:26

Bericht door Rob » 16-04-2015 21:41

Ik heb wel eens gelezen dat de motor schokt wanneer de airco aan staat omdat bij stevig accelereren het vermogen dan voor de motor gebruikt word. Het vermogen word dan tijdelijk weg gehouden bij de airco.
Die overgangen ervaart men dan als schokken..
Chevrolet Cruze 1.8 LT Automaat. Black on black

Plaats reactie

Terug naar “Interieur / motor”