koninklijk besluit, invoering van dagrijlichten

onder anderen de verschillen met Nederland en België en wat verder ter sprake komt
Plaats reactie
Nick
lid
lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30-04-2012 14:19

koninklijk besluit, invoering van dagrijlichten

Bericht door Nick » 10-05-2012 21:50

Hier ter info het KB voor de DRL.

ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen
waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan,
evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, gewijzigd
bij de wetten van 18 juli 1990, 5 april 1995, 4 augustus 1996,
27 november 1996, en bij koninklijk besluit van 20 juli 2000;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende
algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun
aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten
voldoen;
Gelet op het advies van de Raadgevende Commissie « Administratie
– Nijverheid », gegeven op 23 juli 2009;
Gelet op de omstandigheid dat de Gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
Gelet op het advies nr. 47.604/4 van de Raad van State, gegeven op
13 januari 2010, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Eerste Minister en de Staatssecretaris voor
Mobiliteit,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. Dit besluit voorziet in de gedeeltelijke omzetting van
Richtlijn 2008/89/EG van de Commissie van 24 september 2008 tot
wijziging, met het oog op aanpassing aan de technische vooruitgang,
van Richtlijn 76/756/EEG van de Raad betreffende de installatie van
verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan.
Art. 2. Artikel 28 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968
houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de
auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, vervangen bij het koninklijk besluit van
12 december 1975 en gewijzigd bij de koninklijke besluiten van
11 augustus 1976, 11 maart 1977, 21 december 1979, 16 november 1984,
13 september 1985, 9 mei 1988, 23 september 1991, 10 april 1995,
17 maart 2003 en 13 september 2004, wordt gewijzigd als volgt :
1° Aan paragraaf 1, « Definities » wordt een punt 25° toegevoegd,
luidende als volgt :
« 25° « dagrijlicht » : een licht dat voorwaarts gericht is en wordt
gebruikt om het voertuig tijdens het rijden overdag beter zichtbaar te
maken. »
2° In paragraaf 2, 1°, a), wordt punt 1. vervangen door de volgende
bepaling :
« 1. De voertuigen moeten altijd de in bijlage 6 bij dit besluit
vermelde lichten en reflectoren voeren en voldoen aan de voorschriften
die erin zijn gesteld evenals aan die welke gesteld zijn in paragraaf 3.
Een uitzondering kan worden gemaakt voor de dagrijlichten :
— voor elk voertuig van de categorieën M1 en N1 waarvan de
goedkeuringsdatum 7 februari 2011 voorafgaat;
— voor elk voertuig van alle andere categorieën dan de categorieën
M1 en N1 waarvan de goedkeuringsdatum 7 augustus 2012 voorafgaat.
Bovendien mogen de in bijlage 7 vermelde lichten en reflectoren op
de voertuigen gemonteerd worden indien ze voldoen aan de voorschriften die in die bijlage zijn gesteld, evenals aan de voorschriften van
paragraaf 3 van voormeld artikel 28.
Lichten en reflectoren welke niet zijn genoemd in de bijlagen 6 en 7
mogen niet op de voertuigen worden aangebracht.
Een uitzondering kan worden gemaakt voor lichten en reflectoren
bestemd voor bijzonder gebruik, zoals bepaald in § 2, 1°, c) van
voormeld artikel 28. »
3° Aan paragraaf 2, 1°, (a), 6., wordt een lid toegevoegd, luidende als
volgt :
« De elektrische installatie moet zodanig zijn uitgevoerd, dat de
dagrijlichten automatisch worden ingeschakeld wanneer de inrichting
waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige
stand bevindt dat de motor in werking kan zijn.
De dagrijlichten moeten automatisch worden gedoofd wanneer de
mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer
deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken
lichtsignalen te geven. Het door de dagrijlichten uitgestraalde licht is
wit van kleur.
Daarenboven mogen de stand- en achterlichten, de omtreklichten en
de eventuele zijmarkeringslichten evenals de kentekenplaatverlichting
niet kunnen worden ontstoken wanneer de dagrijlichten branden. »
4° In paragraaf 2, 2°, a), 1 wordt in de tabel een laatste regel in de
volgende volgorde toegevoegd : « dagrijlichten; 400; 1 200 ».
5° In paragraaf 3, 2°, wordt een punt 15 toegevoegd, luidende als
volgt :
« 15. Dagrijlicht.
De dagrijlichten moeten naar voren gericht zijn en zich aan de
voorkant van het voertuig bevinden, dit voorschrift wordt geacht te zijn
voldaan indien het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig
weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.
Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. »
Art. 3. In de tabel van bijlage 6 van hetzelfde besluit, vervangen
door het koninklijk besluit van 17 maart 2003, wordt een laatste kolom
in de volgende volgorde toegevoegd : « dagrijlichten (10); 2; 2; 2; - (8);
W; 40 (9); 25; 150 ».
De voetnoot wordt aangevuld met drie nieuwe punten 8), 9) en 10)
die luiden als volgt :
« 8) Verboden op aanhangwagens en opleggers.
9) De binnenranden van het zichtbare vlak in de richting van de
referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar. Deze afstand mag
worden beperkt tot 400 mm wanneer de totale breedte van het voertuig
minder dan 1 300 mm bedraagt.
10) Verplicht voor alle voertuigen van de categorieën M1 en N1
waarvan de goedkeuring dateert van na 6 februari 2011. Verplicht voor
alle voertuigen van alle andere categorieën dan de categorieën M1 en
N1 waarvan de goedkeuring dateert van na 6 augustus 2012. Voor deze
data zijn dagrijlichten facultatief. »
Art. 4. De Minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de
uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 25 maart 2010.
ALBERT
Van Koningswege :
De Eerste Minister,
Y. LETERME
De Staatssecretaris voor Mobiliteit,
E. SCHOUPPE
Afbeelding

CruzerLT
Webmaster
Webmaster
Berichten: 3394
Lid geworden op: 29-05-2010 18:59

Bericht door CruzerLT » 10-05-2012 22:22

das niet mis ;)
Grtz Rinus
welkom op het Chevrolet Cruze forum!!!
Chevrolet Cruze 1.8 LT 141pk - Maroccan-bleu

Plaats reactie

Terug naar “alles wat met keuringen te maken heeft”