Per ongeluk E10 tanken lijkt geen probleem
-
- Member VIP
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 23-08-2010 20:05
Per ongeluk E10 tanken lijkt geen probleem
Per ongeluk E10 tanken lijkt geen probleem
Eerste resultaat duurtest met brandstof E10
13 mei 2011 - Verkeerd tanken met E10 is geen probleem voor motoren van een auto waarvan de fabrikant zegt dat die er niet geschikt voor is. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een test met de brandstof met bijmenging van bio-ethanol. Toch blijft het advies nog steeds om bij twijfel geen E10 te tanken. Mocht er verkeerd getankt zijn is het advies om zo snel mogelijk de tank bij te vullen met de voorgeschreven brandstof.
Een samenwerking van verschillende Europese belangenbehartigers op het gebied van automobiliteit, waaronder de ANWB en de Duitse ADAC, voert momenteel een duurtest uit met de nieuwe brandstof E10. Gekeken wordt of en wanneer er schade ontstaat en of deze schade wordt veroorzaakt door de brandstof.
Aanleiding voor de test is het rumoer dat in Duitsland is ontstaan na de grootscheepse invoering van deze brandstof aan de pomp. Veel Duitsers weigeren E10 te tanken omdat ze vrezen dat hun auto er schade van ondervindt. Toch zou maar tien procent van de auto’s niet geschikt zijn voor het rijden op E10. In Frankrijk wordt al langer E10 aangeboden en daar is langs de snelweg zelfs nauwelijks meer Euro95 te krijgen.
Eerste resultaat
De test is medio maart van start gegaan en de eerste tussenresultaten zijn nu bekend. Na zo’n 7250 kilometer is er nog geen spoor van vervuiling of roest aangetroffen. De brandstofverdeler lijkt zelfs wat schoner te zijn dan na zo’n afstand verwacht mag worden. Of dat zo blijft is natuurlijk nog afwachten. En ook over eventuele schade aan de kwetsbare injectoren is nog niets te zeggen. Die worden pas aan het eind van de test uit elkaar gehaald voor een grondige inspectie.
Over de test
De test wordt uitgevoerd door de ADAC omdat er in ons land nog maar weinig E10 wordt aangeboden. Speciaal voor dit doel is een auto aangekocht die volgens de fabrikant niet geschikt is voor E10. Het gaat om een Opel Signum uit 2003 met een direct ingespoten 2.2 benzinemotor die elke 10.000 kilometer geïnspecteerd wordt.
Met behulp van een endoscoop wordt de brandstofverdeler bekeken en ook de rubberslangen en pakkingen worden grondig bekeken. Bij elke tankbeurt wordt ook een monster van de brandstof genomen om het percentage ethanol dat bijgemengd is te meten. De injectoren worden pas uit elkaar gehaald aan het einde van de test, die duurt tot eind van het jaar tenzij de motor het eerder begeeft.
bron anwb
Eerste resultaat duurtest met brandstof E10
13 mei 2011 - Verkeerd tanken met E10 is geen probleem voor motoren van een auto waarvan de fabrikant zegt dat die er niet geschikt voor is. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een test met de brandstof met bijmenging van bio-ethanol. Toch blijft het advies nog steeds om bij twijfel geen E10 te tanken. Mocht er verkeerd getankt zijn is het advies om zo snel mogelijk de tank bij te vullen met de voorgeschreven brandstof.
Een samenwerking van verschillende Europese belangenbehartigers op het gebied van automobiliteit, waaronder de ANWB en de Duitse ADAC, voert momenteel een duurtest uit met de nieuwe brandstof E10. Gekeken wordt of en wanneer er schade ontstaat en of deze schade wordt veroorzaakt door de brandstof.
Aanleiding voor de test is het rumoer dat in Duitsland is ontstaan na de grootscheepse invoering van deze brandstof aan de pomp. Veel Duitsers weigeren E10 te tanken omdat ze vrezen dat hun auto er schade van ondervindt. Toch zou maar tien procent van de auto’s niet geschikt zijn voor het rijden op E10. In Frankrijk wordt al langer E10 aangeboden en daar is langs de snelweg zelfs nauwelijks meer Euro95 te krijgen.
Eerste resultaat
De test is medio maart van start gegaan en de eerste tussenresultaten zijn nu bekend. Na zo’n 7250 kilometer is er nog geen spoor van vervuiling of roest aangetroffen. De brandstofverdeler lijkt zelfs wat schoner te zijn dan na zo’n afstand verwacht mag worden. Of dat zo blijft is natuurlijk nog afwachten. En ook over eventuele schade aan de kwetsbare injectoren is nog niets te zeggen. Die worden pas aan het eind van de test uit elkaar gehaald voor een grondige inspectie.
Over de test
De test wordt uitgevoerd door de ADAC omdat er in ons land nog maar weinig E10 wordt aangeboden. Speciaal voor dit doel is een auto aangekocht die volgens de fabrikant niet geschikt is voor E10. Het gaat om een Opel Signum uit 2003 met een direct ingespoten 2.2 benzinemotor die elke 10.000 kilometer geïnspecteerd wordt.
Met behulp van een endoscoop wordt de brandstofverdeler bekeken en ook de rubberslangen en pakkingen worden grondig bekeken. Bij elke tankbeurt wordt ook een monster van de brandstof genomen om het percentage ethanol dat bijgemengd is te meten. De injectoren worden pas uit elkaar gehaald aan het einde van de test, die duurt tot eind van het jaar tenzij de motor het eerder begeeft.
bron anwb
ik hoop nog lang te mogen genieten van Chevrolet cruze & captiva
-
- Master member
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: 07-09-2010 18:20
-
- Webmaster
- Berichten: 3394
- Lid geworden op: 29-05-2010 18:59
-
- Newby
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 14-02-2011 20:47
e10 tanken
Als je het boekje leest zie je dat je E10 mag tanken.
Voor de zekerheid contact gehad met Chevrolet Nederland en die verzekerde mij dat er gewoon E10 getankt mag worden.
Geen enkel probleem
groeten Marcel
Voor de zekerheid contact gehad met Chevrolet Nederland en die verzekerde mij dat er gewoon E10 getankt mag worden.
Geen enkel probleem
groeten Marcel
Chevrolet Cruze 1.6 LS Grijs
-
- Member VIP
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 23-08-2010 20:05
Re: e10 tanken
marcel ik had mijn dealer gebeld en die zeiden weer dat het niet mag wie het weet mag het zeggen ik wacht voorlopig maar even :Dmarcel.33 schreef:Als je het boekje leest zie je dat je E10 mag tanken.
Voor de zekerheid contact gehad met Chevrolet Nederland en die verzekerde mij dat er gewoon E10 getankt mag worden.
Geen enkel probleem
groeten Marcel
ik hoop nog lang te mogen genieten van Chevrolet cruze & captiva
Chevrolet klanten dienst heeft mij in December 2010 volgende geantwoord.
"Geachte heer Mahieu,
Wij hebben met veel aandacht uw mail gelezen.
Gevolggevend aan uw verzoek raden wij U ten stelligste af om deze brandstof te gebruiken om motorproblemen te vermijden.
Wij raden U aan om 98 te tanken indien de 95 niet voorradig is.
Wij hopen U hiermee van dienst te zijn geweest en verblijven inmiddels met de meeste hoogachting.
Erna Van Cleynenbreugel "
Customer Care Supervisor
CHEVROLET BELGIUM NV
Nu , als je per toeval E10 zou tanken kan dit wel geen kwaad hoor het vermengt hem wel met Euro95 die nog in uw tank zit en als je daarna terug Euro95 tankt geen probleem.
Naar volgens ik ergens gelezen heb is E10 eigenlijk te vroeg en onder druk van het bureaucratisch Europa op de markt gebracht men is nog volop bezig met het verbeteren van brandstoffen op basis van ethanol ,vroeg of laat zal men wel met een product op de markt komen die evenwaardig is met de benzines hoor.
"Geachte heer Mahieu,
Wij hebben met veel aandacht uw mail gelezen.
Gevolggevend aan uw verzoek raden wij U ten stelligste af om deze brandstof te gebruiken om motorproblemen te vermijden.
Wij raden U aan om 98 te tanken indien de 95 niet voorradig is.
Wij hopen U hiermee van dienst te zijn geweest en verblijven inmiddels met de meeste hoogachting.
Erna Van Cleynenbreugel "
Customer Care Supervisor
CHEVROLET BELGIUM NV
Nu , als je per toeval E10 zou tanken kan dit wel geen kwaad hoor het vermengt hem wel met Euro95 die nog in uw tank zit en als je daarna terug Euro95 tankt geen probleem.
Naar volgens ik ergens gelezen heb is E10 eigenlijk te vroeg en onder druk van het bureaucratisch Europa op de markt gebracht men is nog volop bezig met het verbeteren van brandstoffen op basis van ethanol ,vroeg of laat zal men wel met een product op de markt komen die evenwaardig is met de benzines hoor.
-
- Member VIP
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 23-08-2010 20:05
-
- Member Senior
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 05-02-2011 15:01
Re: e10 tanken
Waar staat ergens in het boekje dat je E10 mag tanken ?marcel.33 schreef:Als je het boekje leest zie je dat je E10 mag tanken.
Voor de zekerheid contact gehad met Chevrolet Nederland en die verzekerde mij dat er gewoon E10 getankt mag worden.
Geen enkel probleem
groeten Marcel
-
- Member VIP
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 23-08-2010 20:05
Re: e10 tanken
ik kan het niet vinden ik hebt het hele boekje door gekekenStone schreef:Waar staat ergens in het boekje dat je E10 mag tanken ?marcel.33 schreef:Als je het boekje leest zie je dat je E10 mag tanken.
Voor de zekerheid contact gehad met Chevrolet Nederland en die verzekerde mij dat er gewoon E10 getankt mag worden.
Geen enkel probleem
groeten Marcel
ik hoop nog lang te mogen genieten van Chevrolet cruze & captiva