DPF regeneratie

hierin kunnen verbruik registraties , km. registraties en andere nuttige info ingezet worden
Plaats reactie
CruzerLT
Webmaster
Webmaster
Berichten: 3394
Lid geworden op: 29-05-2010 18:59

Bericht door CruzerLT » 30-03-2011 19:20

bertvaneck schreef:wat is dpf lampje ik leer graag maar ik hebt benzine lt 1.8
dit is het "diesel partikel filter" dit word om een bepaald aantal 1000 km. actief ,dan regenereert de diesel motor= schoonbranden
Grtz Rinus
welkom op het Chevrolet Cruze forum!!!
Chevrolet Cruze 1.8 LT 141pk - Maroccan-bleu

Rostie87
Member VIP
Member VIP
Berichten: 643
Lid geworden op: 11-02-2011 15:42

Bericht door Rostie87 » 30-03-2011 19:36

Nabarun schreef:gisterenavond toen ik thuis kwam van men werk, legde ik men motor af en merkte ik dat de auto nog een gezoem maakte. Ik dacht dat mss de ventilators aan de radiator mss nog aan het draaien waren om de motor te koelen.

Nu dat ik vanochtend men auto startte om te vertrekken naar men werk begon onmiddellijk mijn dpf lichtje te pinken. Ik heb dan ook een tijdje tussen de 2500 en 3000 rpm gereden en na een afstand of 12 km bleef even het lampje branden, maar na enkele seconden ging het al reeds uit

ik dacht dat de dpf regeneratie pas aansloeg vanaf de motor warm draaide? Of startte deze nu onmiddellijk omdat ik gisterenavond de motor had stilgelegd?

Ik heb nu 3600 km op de teller, en dit is de eerste maal dat het dpf lampje aan ging.

grtz
Als je merkt dat tijdens een rit de ventilator draait en deze stopt wanneer de wagen stopt, en het stationair toerental ligt ietsje hoger dan normaal, wil dit hoogst wsl zeggen dat hij bezig is met een regeneratie. blijven doorrijden is dan de boodschap en zeker niet stoppen en de motor stilleggen. Eens het lampje brand of pinkt zeker blijven rijden zoals beschreven in de handleiding tot het terug uit is. Je kan de regeneratie 2 keer onderbreken zonder dat de auto er problemen van maakt. De 3de keer dat hij onderbroken wordt kan hij in veilige modus gaan (trekt niet meer op).

Kan u maar ene raad geven: als je dikwijls kleinere afstanden doet: rij eens naar de zee en terug zonder te stoppen, (desnoods in 4de versnelling) toerental boven de 2000 en constante snelheid. normaal start hij dan met de regeneratie indien nodig.

Ik heb zelf vodden voorgehad met de DPF (zie hierboven) en sindsdien wordt dit een 2-maandelijks ritje...

DPF is misschien goed voor het milieu, maar niet voor de wagen... :?
2009 Chevrolet Cruze LT 2.0L 150pk - Carbon Flash Black

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 30-03-2011 19:39

Nabarun schreef:gisterenavond toen ik thuis kwam van men werk, legde ik men motor af en merkte ik dat de auto nog een gezoem maakte. Ik dacht dat mss de ventilators aan de radiator mss nog aan het draaien waren om de motor te koelen.

Nu dat ik vanochtend men auto startte om te vertrekken naar men werk begon onmiddellijk mijn dpf lichtje te pinken. Ik heb dan ook een tijdje tussen de 2500 en 3000 rpm gereden en na een afstand of 12 km bleef even het lampje branden, maar na enkele seconden ging het al reeds uit

ik dacht dat de dpf regeneratie pas aansloeg vanaf de motor warm draaide? Of startte deze nu onmiddellijk omdat ik gisterenavond de motor had stilgelegd?

Ik heb nu 3600 km op de teller, en dit is de eerste maal dat het dpf lampje aan ging.

grtz
Maak je geen zorgen. Dit is volkomen normaal. Ik heb dit ook al 1x voorgehad. Meestal begint de regeneratie pas als de motor goed warm is. Maar als deze een paar keer onderbroken wordt, gaat het lampje branden om je te verwittigen dat je zeker de motor niet stil mag leggen tot het lampje weer uit gaat. Als je dat toch doet, kan je wel problemen krijgen. Dat het lampje op het einde van de regeneratie enkele seconden blijft branden ipv pinken is ook normaal.

Nabarun
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 22-01-2011 12:14

Bericht door Nabarun » 30-03-2011 20:06

okay bedankt iedereen

ga dit zeker goed in de gaten houden
2.0LS diesel-sedan carbon-flash black 190PK 460 Nm

Gast

Bericht door Gast » 31-03-2011 02:00

Rostie87 schreef:
DPF is misschien goed voor het milieu, maar niet voor de wagen... :?
Iets die al verbrand is nog meer verbranden ??? Heb je al een achter een diesel gereden die bezig is aan het DPF 'fen ??? Ik heb mijn twijfels of het wel degelijk goed is voor het milieu....

chevy1979
Master member
Master member
Berichten: 1893
Lid geworden op: 13-02-2011 20:03

Bericht door chevy1979 » 31-03-2011 17:45

Ook het meerverbruik tijdens die verbranding want er word brandstof gebruikt voor die schoon te maken

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 31-03-2011 20:27

chevy1979 schreef:Ook het meerverbruik tijdens die verbranding want er word brandstof gebruikt voor die schoon te maken
En nog geen beetje meer. Als het verbruik bij 125 km/uur (cruise control op)(+automatic climate control op) op autosnelweg normaal 5,5 à 6,5 l/100 km is, wordt dit tijdens een regeneratie 9 à 13,5 l/100 km gedurende zo'n 15 km

De geur (stank als je wil) die vrij komt bij regeneratie vind ik minder erg dan sommige slecht afgestelde, rokende, oudere diesels. Als je achter bijvoorbeeld een Volvo diesel van de vorige generatie rijdt, heb je veel kans op een traktatie van een stinkende vuile rookwolk. De laatste generatie heeft dit niet zo.
Een diesel blijft sowieso altijd wel wat stinken vind ik. Benzine daarentegen ruikt zelfs goed vind ik. Maar da's persoonlijk en het wil natuurlijk niet zeggen dat het absoluut geen kwaad kan voor het milieu.
Ik reed vroeger met LPG. Dat is nog iets minder schadelijk voor het milieu. Ik werd dan ook ieder jaar bedankt door de overheid met een toeslag van 150 € op de verkeersbelasting. Lang leve België!

Rostie87
Member VIP
Member VIP
Berichten: 643
Lid geworden op: 11-02-2011 15:42

Bericht door Rostie87 » 31-03-2011 20:35

Daarom dat ik ook zij "misschien" ;)
de logica is er inderdaad ver te zoeken... eerst al het vuil opslaan om derna te verbranden en... uit te stoten... laat het dan direct vliegen ;)
wat is dan eigenlijk het nut van een DPF??? hogere kostprijs voor de wagen?
2009 Chevrolet Cruze LT 2.0L 150pk - Carbon Flash Black

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 27-08-2011 20:27

Stone schreef:
Rostie87 schreef:
DPF is misschien goed voor het milieu, maar niet voor de wagen... :?
Iets die al verbrand is nog meer verbranden ??? Heb je al een achter een diesel gereden die bezig is aan het DPF 'fen ??? Ik heb mijn twijfels of het wel degelijk goed is voor het milieu....
Ik heb er dus zelf ook mijn twijfels over maar nieuwe diesels worden nu eenmaal geleverd met DPF. Heb onlangs wel gehoord dat het mogelijk is de DPF te verwijderen (samen met bijhorende software uiteraard) en dit zou tot een liter minder verbruiken. Als dat waar is, is dat wel de moeite. De DPF van alle GM diesels zou ook nogal aan de kleine kant zijn in verhouding tot de motor en dat is een beetje om problemen vragen. Bij de Opel Insignia bijvoorbeeld is de DPF ook een zwak punt.
Bij mij waren de DPF intervallen aanvankelijk aan de ruime kant maar de laatste 10.000 km worden ze schijnbaar korter. Soms rond de 800km, soms maar 600 en enkele weken geleden zat ik zelfs maar aan 400km. Nu is het terug iets verbeterd.

Rostie87
Member VIP
Member VIP
Berichten: 643
Lid geworden op: 11-02-2011 15:42

Bericht door Rostie87 » 27-08-2011 21:54

arrivinghere schreef:
Stone schreef:
Rostie87 schreef:
DPF is misschien goed voor het milieu, maar niet voor de wagen... :?
Iets die al verbrand is nog meer verbranden ??? Heb je al een achter een diesel gereden die bezig is aan het DPF 'fen ??? Ik heb mijn twijfels of het wel degelijk goed is voor het milieu....
Ik heb er dus zelf ook mijn twijfels over maar nieuwe diesels worden nu eenmaal geleverd met DPF. Heb onlangs wel gehoord dat het mogelijk is de DPF te verwijderen (samen met bijhorende software uiteraard) en dit zou tot een liter minder verbruiken. Als dat waar is, is dat wel de moeite. De DPF van alle GM diesels zou ook nogal aan de kleine kant zijn in verhouding tot de motor en dat is een beetje om problemen vragen. Bij de Opel Insignia bijvoorbeeld is de DPF ook een zwak punt.
Bij mij waren de DPF intervallen aanvankelijk aan de ruime kant maar de laatste 10.000 km worden ze schijnbaar korter. Soms rond de 800km, soms maar 600 en enkele weken geleden zat ik zelfs maar aan 400km. Nu is het terug iets verbeterd.
Die intervallen bij mij zijn ook maar iets van een 600km max hoor. hangt wsl ook wel deels af van de rijstijl?
Of die DPF'en aan de kleine kant zijn weet ik niet, maar de DPF die onder de Cruze zit is allezins stukken duurder dan de Opel-broertjes. 2 dealers hebben mij de prijs opgezocht en beide kwamen aan het mooie bedrag van iets om en bij de €4900 :!: dan hoop ik dat dit toch nie zo klein ga zijn... maar als technieker van Chevrolet denk ik da Kevin hier meer duidelijkheid kan over scheppen? ;) :P
2009 Chevrolet Cruze LT 2.0L 150pk - Carbon Flash Black

Plaats reactie

Terug naar “Het gebruik van uw Cruze”