Review Chevrolet Cruze Stationwagon 1.7 D LTZ (2012

hier vind je alle uitvoeringen van de Cruze
Benzine en diesel
Plaats reactie
bertvaneck
Member VIP
Member VIP
Berichten: 611
Lid geworden op: 23-08-2010 20:05

Review Chevrolet Cruze Stationwagon 1.7 D LTZ (2012

Bericht door bertvaneck » 22-12-2012 19:13

Uitvoering 5-deurs
Versnellingen 6, handgeschakeld
Bouwjaar 2012
Jaar van aanschaf 2012
Km-stand bij aanschaf 1 km
Km-stand laatst 6.500 km
Eerste review-invoer 21-11-2012
Laatst gewijzigd 13-12-2012
Comfort
Prestaties
Betrouwbaarheid
Kosten
Overall waardering
Zou u weer een auto van dit merk willen kopen: ja
Auteur Cruze Control
Vorige auto Chevrolet Cruze 2.0D LT Sedan

Disclaimer Myreview (Gemiddelde lezerswaardering 94%) Print Mail Houd me op de hoogte

Cruze 2 (995 km)
Na bijna 90.000 km een nieuwe, verse Cruze, ditmaal een Stationwagon. Bij de vorige keuze uit allerlei saaie grijtinten, deze is erg mooi "Deep Espresso Brown". Past goed bij de chromen accenten op de auto (strip onder de ramen, deurgrepen enz) Wel een lastiger kleur, de kleur is besmettelijk.

Natuurlijk heeft hij als stationwagon een handiger kofferruimte, dat spreekt voor zich, maar de nieuwe Cruze heeft nog een paar andere zaken die helemaal niet in de prijslijst staan: Ik noemde de chromen deurgrepen, maar ook: half leren bekleding, keyless entry, keyless start, achteruitrijcamera, automatisch dimmende binnenspiegel en natuurlijk het MyLink systeem.

MyLink is een groot scherm met als "eigen" functies: Radio, USB speler en achteruitrijcamera. Als je er een smartphone mee koppelt, ga je de smartphone gebruiken als een soort harde schijf, dus als je een navi-app op de SmartPhone hebt (Bringgo, kost € 50,-) heb je dus ook navi in de auto! Tevens kan je er al je muziek van je smartphone op beluisteren, foto's en video kijken enz. Alles via kabeltje of Bluetooth. Komt binnenkort in alle nieuwe GM producten. Oh ja, het is natuurlijk ook een carkit.

De auto. De nieuwe 1.7 diesel is op papier minder krachtig, maar dat je 33 pk mist, merk je echt niet. De 1.7 is vele malen soepeler dan de 2.0. Maakt wel heel iets meer geluid, maar nog steeds is het een stille auto. De motor draait iets meer toeren dan de oude, maar storend....nee.

De standaard Kuhmo banden heb ik vooraf laten vervangen door Conti Sportcontacts. De wegligging is stukken beter, maar een oude kwaal van Continental is weer terug: ze maken lawaai.

De kofferbak heeft een mooie vlakke, dubbele vloer, onder de standaard vloer treft je een extra ruimte aan waar gemakkelijk een laptoptas in past. Mooi uit het zicht.

Ik heb me geergerd aan de recente test van Audivisie en Audiweek (Cruze vs I30 en C'eed)
De Cruze was volgens Audivisie de minst zuingige, in de Audiweek was 'ie juist de zuinigste;
De achterbank kan volgens beide bladen niet plat (kan dus wel);
De test in beide bladen en prijs spraken van een LTZ, het was een LT. Niet vreemd dat de Cruze iets duurder was;
De extra uitrusting t.o.v. de andere twee auto's werd in beide bladen niet genoemd;
De Cruze is gemaakt voor comfort (maar daar hebben autojournalisten nog nooit van gehoord) dus de 1.4T motor is volgens Audivisie rustiger dan de 1.6 van de andere twee (Audiweek vond het tegenovergestelde, de testwagens waren exact dezelfde auto's);
en om een Kia dashboard nou te vergelijken met een Audi.....

Jammer dat er in ons land geen onafhankelijke en objectieve automedia meer is. Het GM-bashen begint nu wel vervelend te worden. We waren het van Audiweek wel gewend, maar dat Audivisie journaille nu ook op mde Pon loonlijst staan.....

De test in Duitsland valt tegenovergesteld uit. De Cruze wordt er geprezen omdat die Opel-Duits gebouwd aanvoeld en rijdt. Oke, een Duitser is natuurlijk ook gekleurd, maar ze kijken ten minsten naar hetgeen waar de auto voor gebruikt wordt...

Verbuik tot nu toe: 5,4l/100km, maar we zijn nog aan 't inrijden....
Leuke dingen voor de mensen (6.500 km)
Vreselijk, hoe snel je went aan dingetjes. Ik ben geen geitenwollensokkenfiguur (verre van) en dacht dus het start-stop niet te gebruiken, maar ik heb de voordelen ervan ontdekt. Uitstoot... brandstofverbruik... nee hoor, geen achtergrondgeluiden bij het luisteren naar de radio en beter verstaanbaar tijdens het bellen.

Het MyLink systeem is geweldig. Je kan er gewoonweg alles aan koppelen zoals USB sticks, I-pods, smartphones enzovoort. Tegelijktijd, wel te verstaan. Het is bizar makkelijk te bedienen en zelfs voor een digibeet als ik is het in één keer duidelijk.

De stoelen lijken een iets steviger zijlingse steun te hebben als de vorige Cruze en volgens mij is de vering fractioneel stugger. Let wel: de auto blijft voor comfort gemaakt, dus van spijkerhard is geen sprake.

Het bagageafdekzijl is echt handig: als je aan komt lopen met volle handen is het licht naar beneden duwen van het scherm genoeg om dit vanzelf tegen het plafond te laten schuiven, opdat je een lekker grote inlaadopening hebt.

Ik heb laatst een grote vracht vervoerd, in de Cruze sedan zou dat onmogelijk geweest, met deze stationwagon is dat een eitje. Het verwijderen van de hoedenplank is even de manier waarop begrijpen, (handig: de sticker met uitleg zit goed verlicht bij het lampje) maar daarna is de bagageruimte groots. (in tegenstelling tot de bladen: inclusief neerklapbare zitting en dus wél helemaal vlak)

De bruine kleur is fraai maar besmettelijk. Niet zeuren, dat wist ik vooraf. Ik rij echter af en toe in Raalte, waar een wasstraat zit die bovengemiddeld goed wast. Geen idee waarom, maar de glans blijft langer en lijkt intenser. Ideaal dat je daar overdekt kan stofzuigen (gratis)

Inmiddels de winterbanden gemonteerd, een maatje kleiner dan de LM velgen. Staat toch niet zo mooi, van die zwarte wielen. Opvallend is dat Chevrolet op de Cruze prima Continental SportContacts levert. Perfect, behalve de oude Conti-kwaal: herrie. De Michelin winterbanden maken nota bene minder "herrie".

Dit valt trouwens alleen op omdat de Cruze zeer goed geisoleerd is en toch al weinig lawaai maakt. In vergelijking met een Golf TDi is de Cruze duidelijk stiller.

Dat gezeur over hard plastic kan me wat. In diezelfde Golf zit een mooi laagje over het plastic waardoor dat mooier oogt en fijner aanvoelt, maar na een klein ongelukje zit er gelijk een kras in dat toplaagje. Daaarbij zit ik nooit in mijn Cruze op het dashboard te kloppen, dus die flauwekul moet nu maar eens over zijn.

De auto is te jong voor "dingen" of het moet het ontbreken van het reservewiel zijn. Ik heb dat wel besteld, maar dat levert grote problemen op. Tot die tijd rij ik - hoe vreselijk onhandig - met een zomerband in de laadruimte.

Fijn is de zuinigheid van de 1.7. De actieradius van 1150 km is geweldig. Dat is toch mooi 150 km meer dan de 2.0. Dié motor mis ik alleen maar omdat die iets minder toeren draait en (daarom) hééél iets stiller is.

Tot slot nog de cijfers volgens de boardcomputer (vanaf 0 km):
Gem snelheid: 70,4 km/h
Gem verbruik: 5,2 l/100km
bron auto visie

Afbeelding
ik hoop nog lang te mogen genieten van Chevrolet cruze & captiva

Plaats reactie

Terug naar “Uitvoeringen Cruze”