Automatische Lichten (Cruze)

hier kun je de echt technische vragen en weetjes kwijt
Nick
lid
lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30-04-2012 14:19

Bericht door Nick » 30-05-2012 21:47

Patje, bedankt voor de tip dit werkt zoals je zegt maar dit staat zo wel niet in het instructieboekje. En ik ben er mee bij de dealer geweest maar wist er zelf geen raad mee hij moest het zelf ook navragen.
Afbeelding

sharpei
Newby
Newby
Berichten: 30
Lid geworden op: 13-10-2012 19:33

Bericht door sharpei » 12-11-2012 17:55

Bij mij staan de lichten op AUTO. Dus, wanneer het donker word gaan de lichten aan. Is het licht buiten dan blijven ze uit. MAAR, hoe zit dat dan met met de dagrijverlichting ? Op AUTO stand met genoeg licht buiten, brand er helemaal niks, terwijl het toch verplicht is om overdag de dag rijverlichting te laten branden.

Heeft de cruze dan geen dagrijverlichting ?

Iemand die hier een andwoordt op heeft ?

CruzerLT
Webmaster
Webmaster
Berichten: 3394
Lid geworden op: 29-05-2010 18:59

Bericht door CruzerLT » 12-11-2012 18:43

sharpei schreef:Bij mij staan de lichten op AUTO. Dus, wanneer het donker word gaan de lichten aan. Is het licht buiten dan blijven ze uit. MAAR, hoe zit dat dan met met de dagrijverlichting ? Op AUTO stand met genoeg licht buiten, brand er helemaal niks, terwijl het toch verplicht is om overdag de dag rijverlichting te laten branden.

Heeft de cruze dan geen dagrijverlichting ?

Iemand die hier een andwoordt op heeft ?
de cruze heeft inderdaad geen DRL
de sw moet dit volgens mij nu wel hebben, maar weet dit niet zeker
Grtz Rinus
welkom op het Chevrolet Cruze forum!!!
Chevrolet Cruze 1.8 LT 141pk - Maroccan-bleu

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 13-11-2012 11:48

sharpei schreef:Bij mij staan de lichten op AUTO. Dus, wanneer het donker word gaan de lichten aan. Is het licht buiten dan blijven ze uit. MAAR, hoe zit dat dan met met de dagrijverlichting ? Op AUTO stand met genoeg licht buiten, brand er helemaal niks, terwijl het toch verplicht is om overdag de dag rijverlichting te laten branden.

Heeft de cruze dan geen dagrijverlichting ?

Iemand die hier een andwoordt op heeft ?
Welke datum staat er op het inschrijvingsbewijs van jouw Cruze?

sharpei
Newby
Newby
Berichten: 30
Lid geworden op: 13-10-2012 19:33

Bericht door sharpei » 13-11-2012 16:50

arrivinghere schreef:
sharpei schreef:Bij mij staan de lichten op AUTO. Dus, wanneer het donker word gaan de lichten aan. Is het licht buiten dan blijven ze uit. MAAR, hoe zit dat dan met met de dagrijverlichting ? Op AUTO stand met genoeg licht buiten, brand er helemaal niks, terwijl het toch verplicht is om overdag de dag rijverlichting te laten branden.

Heeft de cruze dan geen dagrijverlichting ?

Iemand die hier een andwoordt op heeft ?
Welke datum staat er op het inschrijvingsbewijs van jouw Cruze?
7/11/12.Van Vorige week woensdag dus.

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 13-11-2012 21:14

Dagrijverlichting verplicht vanaf 2011

Gepubliceerd op 29 april 2010. Sectie Recente wijzigingen


Powered by Polinfo
Vanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.

Europees verbod

België schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.

Technische eisen

De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.

Facultatief

Dagrijverlichting is facultatief voor voertuigen van categorieën M1 en N1 die voor 7 februari 2011 zijn goedgekeurd en voor voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012.

Auteur: Laure Lemmens

Uittreksel Belgisch Staatsblad 12 april 2010

Men spreekt eerst over "nieuwe voertuigen" daarna over "goedgekeurd voor..." Dit kan dus op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Het is mij dus ook niet voor de volle 100% duidelijk maar zoals het hier omschreven staat onder "goedgekeurd voor..." ga ik er vanuit dat het de datum is op het gelijkvormigheidsattest en dus niet op het inschrijvingsbewijs zoals ik eerder zei.

Phoenix
Newby
Newby
Berichten: 15
Lid geworden op: 26-06-2013 16:29

Bericht door Phoenix » 26-06-2013 17:00

Hoefke schreef:Als ik in mijn wagen (lt versie) de stand op "0" heb staan branden mijn lichten constant. alleen binnenin is de gps met daglicht en worden niet alle knoppen verlicht.

Op de stand voor kleine lichten gaan deze dan enkel branden en de binnenverlchting + gps naar nachtkleuren.

staat de knop op lichten aan dan branden de lichten terug zoals op stand "0" en de binnen verlichting ook + de gps in nachtkleuren.


Ik heb net hetzelfde. normaal is "0" toch alles af, maar de lichten branden.
is dit misschien bedoelt als DRL ofwat?

CruzerLT
Webmaster
Webmaster
Berichten: 3394
Lid geworden op: 29-05-2010 18:59

Bericht door CruzerLT » 26-06-2013 21:47

Phoenix schreef:
Hoefke schreef:Als ik in mijn wagen (lt versie) de stand op "0" heb staan branden mijn lichten constant. alleen binnenin is de gps met daglicht en worden niet alle knoppen verlicht.

Op de stand voor kleine lichten gaan deze dan enkel branden en de binnenverlchting + gps naar nachtkleuren.

staat de knop op lichten aan dan branden de lichten terug zoals op stand "0" en de binnen verlichting ook + de gps in nachtkleuren.


Ik heb net hetzelfde. normaal is "0" toch alles af, maar de lichten branden.
is dit misschien bedoelt als DRL ofwat?
klopt dit word bedoeld als DRL ;)
Grtz Rinus
welkom op het Chevrolet Cruze forum!!!
Chevrolet Cruze 1.8 LT 141pk - Maroccan-bleu

Phoenix
Newby
Newby
Berichten: 15
Lid geworden op: 26-06-2013 16:29

Bericht door Phoenix » 26-06-2013 23:03

CruzerLT schreef:
Phoenix schreef:
Hoefke schreef:Als ik in mijn wagen (lt versie) de stand op "0" heb staan branden mijn lichten constant. alleen binnenin is de gps met daglicht en worden niet alle knoppen verlicht.

Op de stand voor kleine lichten gaan deze dan enkel branden en de binnenverlchting + gps naar nachtkleuren.

staat de knop op lichten aan dan branden de lichten terug zoals op stand "0" en de binnen verlichting ook + de gps in nachtkleuren.


Ik heb net hetzelfde. normaal is "0" toch alles af, maar de lichten branden.
is dit misschien bedoelt als DRL ofwat?
klopt dit word bedoeld als DRL ;)

En hoe kan ik dit afzetten?
als hij opstand 0 staat moet ook alles uit zijn vind ik.
ik heb DRL bijgekocht, dus zijn de gewone lichten overbodig.

Plaats reactie

Terug naar “Technische hoek”