motor valt stil tijdens het rijden

hier kun je de echt technische vragen en weetjes kwijt
stefan s
Newby
Newby
Berichten: 13
Lid geworden op: 05-01-2015 18:51

Bericht door stefan s » 12-02-2015 16:18

ik heb inderdaad de ralais omgewisseld om te testen en sinds dien werkt mijn wagen goed du heb ik een nieuwe besteld en gemonteerd

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 12-02-2015 18:54

Die relais zijn beide identiek. Waarom ze een verschillende nummer hebben en waarop op 1 van de 2 "high power" staat is mij een raadsel. Het zijn 2 net identieke relais. Ik heb ze vandaag getest en ze werken nog allebei dus dat is het probleem ook niet. Ik heb ze terug in de auto gestoken en ben net wat gaan rondrijden. Geen enkel probleem. De auto rijdt perfect. Maar... ik betrouw 'm voor niks meer. De vrouw moest een 50 km weg zonet en weigerde van de auto te nemen. Ze nam de 18 jaar oude Mitsubishi pickup. Ook zij betrouwt 'm dus niet voor dat 'm "gemaakt" is. Maar hij is gemaakt... Zolang hij zo goed rijdt kan ik niet zoeken wat er mis is want er is niks mis. Nu denk ik er wel aan dat vandaag de benzinemeter normaal deed. Die schommelde niet. Gisteren schommelde die van vol tot net meer dan halfvol. De actieradius schommelde ook serieus. Doet jouw wagen dat nog of niet ?

Als het van mij af hangt.... De garage waar ik 'm gekocht heb gaf me een redelijk bod. 4000 euro minder dan ik 'm betaald heb 2.5 jaar geleden. Ik moet daar dan wel nen andere kopen. Er staat een mooie Mitsubishi Lancer. Als het van mij af hangt de deur uit en die Mitsu in de plaats...

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 17-02-2015 12:01

Blijkbaar is het probleem niet opgelost. Vandaag wiel de auto weer zonder reden stil. Weer in een bocht naar rechts. Gewoon contact even afzetten, opnieuw demarreren en hij ging weer
Morgen maar weer naar de garage :(

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 18-02-2015 12:04

En weer terug..

Er was dus inderdaad een foutcode. Van die eerste keer stil te vallen (toen die niet meer wilde starten). Er was een kortsluiting (of slechte communicatie) tussen de voeding en de startrelais. Van de tweede keer stil te vallen was er geen foutcode.

Ze hebben de stekkers van de zekeringsdoos en de stekkers van de stuurdoos gereinigd en ze hebben mij aangeraden om de batterij te vervangen. Deze was nog niet versleten maar had wel zijn beste tijd gehad. Normaal gezien geeft zo een batterij 720 ampère startvermogen, de mijne gaf nog maar een kleine 600 ampère.
Ondertussen is de batterij vervangen dus nu is het afwachten of het nog zal gebeuren. De kerel die de batterij vervangen heeft kon moeilijk geloven dat het stilvallen iets met de batterij te maken zou hebben. De servopomp wordt dan wel elektrisch aangestuurd, wanneer de motor draait zou die in elk geval meer dan genoeg stroom moeten hebben. Het probleem zou volgens hem eerder in de alternator liggen die niet constant bijlaadt maar waar spanningsvallen in zitten. In elk geval was mijn oude batterij meer dan voldoende geladen dus dat deed hem dan weer besluiten dat er niks mis was met de alternator.

Afwachten dus...

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 19-01-2017 19:27

Blijkbaar heeft niemand dit probleem aangezien er al 2 jaar lang niet op geantwoord is, maar ik wil het hier toch neerpennen. Er is misschien iemand mee geholpen...

Mijn vorige post dateert van net geen 2 jaar geleden. Toen heb ik een nieuwe batterij gestoken en daarna was het probleem van het stilvallen verdwenen. Tot enkele dagen geleden. Toen is het opnieuw begonnen. Nu valt het me wel op dat het opnieuw in het midden van de winter is. Misschien was het toen ook zo koud. Bij koud weer hebben batterijen het moeilijker en door het weinige zonlicht wordt er veel meer met de lichten aan gereden. Misschien dat ik opnieuw met het probleem zit dat de batterij wat minder stroom geeft en dat daardoor de wagen soms stil valt in een bocht. Vannacht ga ik de druppellader aanhangen. Hopelijk is daarmee het probleem weer van de baan.

In dit topic hebben we het ook nog gehad over problemen met de roetfilter. Ook dit is een pak beter dan 2 jaar geleden. Het blijft een miserie, maar het is te doen. Na het vervangen van de drukverschilsensor was het eventjes beter, maar al heel snel doken de problemen opnieuw op. Uiteindelijk heb ik een garagist gevonden die heel geïntegreerd was door al mijn problemen. Hij kon het absoluut niet begrijpen en wilde het absoluut opgelost hebben. Hij heeft dagen zitten zoeken en uiteindelijk heeft hij het probleem gevonden. Er was een probleem in 1 van de fiches op de drukverschilsensor. Een kabeltje opnieuw vast solderen in die fiche en dat was het. Sindsdien maakt de wagen mooi zuiver en zijn er geen foutmeldingen meer geweest.

matrafan
lid
lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 25-04-2014 23:26

Bericht door matrafan » 20-01-2017 17:19

Misschien gelukkig dat niemand anders het probleem heeft.

Ik heb toevallig vorige week een andere batterij (6jaar) geplaatst, niet omwille dat de motor stil viel wel omdat het starten iets moeilijker ging.
Preventief vervangen noemen ze dat.

Bij mij brand het lampje van de roetfilter zeer zelden, als ik lange tijd aan dezelfde snelheid gereden heb durft dit al eens branden.
Effe een minuut of drie boven de 1500 toeren en het probleem lost zichzelf op.

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 30-01-2017 20:05

Het probleem is in elk geval nog niet opgelost. De batterij is nog goed maar de wagen blijft stil valllen. Meestal zonder foutcode. Gelukkig heb ik onlangs eindelijk een foutcode gekregen. Er zou een probleem zijn met de inlaatspruitstukklep. Een kleine 300 euro excl btw en excl werk om dat te vervangen. Zou ik best willen betalen moest het euvel hierbij verholpen zijn, maar ik heb er mijn twijfels over. Deze klep blijft blijkbaar soms te lang dicht waardoor de motor zichzelf versmacht en dus stil valt. Moest er speling op die klep zitten, of moest die klep moeilijk bewegen zou ik direct akkoord zijn, maar dat is dus niet het geval. Hoe die klep moet staan wordt geregeld door de computer en ik denk dat het afhankelijk is van hoe de EGR klep staat. En ik denk eerder dat daar het probleem zit aangezien deze auto zelden lange afstanden rijdt. Nu zou ik zelf eens willen die EGR klep reinigen om te zien of het euvel dan verholpen is of niet. Als iemand me weet te vertellen waar deze klep precies staat bij een Cruze zou ik serieus geholpen zijn :)

matrafan
lid
lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 25-04-2014 23:26

Bericht door matrafan » 30-01-2017 21:13

Daar kan ik U jammer genoeg niet mee helpen.

Ik denk dat ge de handleiding eens moet raadplegen.

Ge gaat daar zeker meer info vinden.

Veel succes.

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 04-03-2017 08:34

Er is hier schot in de zaak gekomen :)

Deze wagen heeft dat probleem al sinds die een jaar of 4 oud was. Toen ben ik naar Chevrolet gestapt omdat dit volgens mij een grove fout in de wagen is. Er moet volgens mij een soort van energiemanagement zijn in die wagen dat, wanneer er een probleem is met de hoeveelheid elektriciteit die de wagen tot zijn beschikking heeft, eerst de minder belangrijke dingen zoals airco en ventilator uitgeschakeld worden. Stil vallen is het allerlaatste dat mag gebeuren want wanneer de motor plots stil valt heb je dus ook geen besturing meer want de servopomp valt natuurlijk ook uit. Toen heb ik, op aanraden van Chevrolet de batterij vervangen en daarmee leek het euvel opgelost. Ikzelf was echter niet echt tevreden met die oplossing want mijns inziens was die batterij niet versleten. Ze was inderdaad aan het minderen, maar versleten was ze na 4 jaar nog niet. De nieuwe batterij stak er nu 3 jaar in en opnieuw hetzelfde probleem. Ik heb dit batterij dan maar laten nameten en die was nog in heel goede staat. Niet nieuw meer natuurlijk, maar bijlange nog niet aan vervanging toe. Ik heb dan opnieuw naar Chevrolet gemailed om het dossier opnieuw te openen. Aangezien ik nog steeds niet akkoord was met de oplossing die mij 3 jaar geleden geboden was. Ik was er toen zeker van dat dat niet het probleem was, en ik was dat nu nog steeds.
Wat blijkt nu ? Blijkbaar stonden er 2 veiligheidsudates open voor mijn wagen. Normaal worden deze gedaan wanneer je je wagen binnen brengt bij een officiële Chevrolet dealer voor je onderhoud, maar aangezien ik mijn onderhoud zelf doe heeft mijn wagens die updates dus nooit gehad. Ik kan dat ergens begrijpen, maar ik vind toch wel dat de consument mag gecontacteerd worden wanneer er veiligheidsupdates aan je wagen moeten gebeuren. Ze weten mij toch te vinden om reclame te sturen, dus zouden ze mij ook moeten vinden wanneer er een probleem is met de veiligheid van mijn wagen. Dit is geen aanval naar Chevrolet trouwens. Geen enkel ander merk doet dit. Ik vind gewoon dat alle merken dit zouden moeten doen.

Wat houden die 2 updates in ?
Het eerste is OSB14-04-76 wat te maken heeft met een remvloeistoflek van de wagen. Ik heb daar geen probleem mee gehad, maar ik vind dit toch al een serieuze update. Je zou iemand voor minder contacteren denk ik dan.
Het tweede is OSB16-01-015 wat te maken heeft met de ontsteking. Zeer vreemde uitleg. Een diesel met ontsteking ?? Volgens mij heeft een diesel geen ontsteking maar werkt die op het principe van zelfontbranding. Dus ben ik op het internet gaan zoeken naar wat deze veiligheidsupdate precies is, en ik heb het volgende gevonden :
The issue : Chevrolet investigations have identified an issue with a small number of Cruze vehicles equipped with the 2.0L diesel engine that may intermittently experience a condition with loss of ignition source. This causes the engine to stall without any early warning.

Chevrolet's action : To rectify this issue they will replace the battery tray and ensure the engine control unit connector is secure and sealed.
en
A condition has been identified whereby, over an extended period of time, fretting corrosion may develop in a wiring connector at the Engine Control Module (ECM). The vehicle’s engine may stall either while stationary or while driving at low speed. This may pose an increased accident and injury risk.
Dit komt mij verdorie bekend voor. Ik heb mijn wagen dus binnengebracht bij een Chevrolet verdeler en daar hebben ze mij inderdaad verder geholpen. Het was wel niet met de volle goesting, maar in elk geval is mijn wagen gemaakt en ik heb er niet voor moeten betalen. Moest ik dat wel hebben moeten doen had ik het trouwens niet eens zo erg gevonden. Indien hiermee het probleem opgelost is tenminste. In elk geval is de wagen sinds deze update niet meer stil gevallen, maar het is nog vroeg dag. Ik wacht nog even af maar ik heb er in elk geval goede hoop in. Een probleem dat al jaren aansleept, en waarbij de veiligheid van mijn vrouw (die meestal met de wagen rijdt) en mijn oudste zoon (die de wagen ook af en toe eens gebruikt) in mijn ogen in gevaar waren, lijkt eindelijk opgelost. Fingers crossed...

Chevy
moderator
moderator
Berichten: 860
Lid geworden op: 04-11-2012 16:41

Bericht door Chevy » 05-03-2017 11:56

blij dat je er achter gekomen bent!
Hopelijk kun je nu genieten van je wagen!
Welkom op het Chevrolet Cruze forum!
Chevrolet Cruze Black Edition

Plaats reactie

Terug naar “Technische hoek”