motor valt stil tijdens het rijden

hier kun je de echt technische vragen en weetjes kwijt
PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 29-01-2015 21:12

PV-Cruze schreef:Zit er niet een andere storing in je auto, die veroorzaakt dat je roetfilter elke keer verstopt raakt.


Ik bedoel dus dat de auto bv een slechte ontbranding heeft, waardoor het roetfilter volkoekt.
Ik zal het morgen wel weten zeker...
PV-Cruze schreef:Ik ga er vanuit dat je wel regelmatige lange afstanden rijdt met je Cruze.
En dat is dus het probleem. Mijn vrouw, die altijd met de auto rijdt, werkt nu plots een pak dichter bij huis dan toen we de auto kochten. Amper 10 km. Dat wil dus zeggen dat door de week de wagen niet meer doet dan 's morgens 10 km op en 's avonds 10 km terug. In het weekend gaan we wel eens rijden, gewoon, om te rijden, maar dat is duidelijk niet genoeg. Dat gaf de dealer vandaag trouwens ook toe ook. Je zou bijna dagelijks de autostrade op moeten.
Een ander probleem is natuurlijk ook wel dat het overal file is tegenwoordig. Het is zo pokkedruk op de weg dat je vaak in de file staat. Dan ga je al eens rijden om de filter te reinigen en dan is het dat weer.

Heel dat systeem van die roetfilter stinkt trouwens. Je zou een soort meter op je scherm moeten hebben waar je kan zien voor hoeveel die vol zit. Of een knop waarmee je zelf het zuiver maken zou kunnen activeren. Op dat moment zou je kunnen zeggen van "nu mag het". Vorig jaar bijvoorbeeld reed ik naar de Nurburgring (ongeveer 250 km van hier) en dezelfde dag terug thuis. De volgende dag, toen ik amper 10 km moest rijden, hoorde ik dat de regeneratie begon net voordat ik op de bestemming aan kwam. Ik dacht dat ik door de grond zakte. Heb ik de dag ervoor dan voor niks zo ver rond gereden ?

Persoonlijk valt mij trouwens ook nog op dat kameraden van mij die ongeveer evenveel rijden dan mij, maar dan een Mercedes of een Ford hebben, helemaal van niks weten. Die merken niet eens dat er een roetfilter in zit. Maar kameraden die een Chevrolet of een Opel hebben klagen steen en been. Heeft GM zijn huiswerk dan zo slecht gemaakt ?
PV-Cruze schreef:Persoonlijk zou ik hem voor zo'n belachelijke inruilprijs niet wegdoen.
Voor een 400 tot 500 euro (even gegoogled) heb je je filter weer gereinigd
Dat kostte het ongeveer de andere keren ja. Maar 500 euro 2 keer per jaar dat telt op...

Ik doe 'm in elk geval voor die prijs niet weg. Ik trok die verkoper bijna achter zijne bureau uit. Hij vond nog dat hij me ne goede deal gaf. Voor amper 9000 euro had ik ne spliksplinternieuwe Suzuki Swift 1.2i :roll:

De garage waar ik de wagen 2.5 jaar geleden gekocht heb gaf me gisteren nog 9500 euro, maar ik moest dan wel ne andere wagen kopen. Spijtig genoeg is België altijd een diesel land geweest. De wagens die hij heeft staan zijn bijna allemaal diesels. In benzine had ik de keuze tussen een Skoda Rapid, een Seat Exeo break, een Toyota Avensis, een Ford C-Max of een Honda Civic. Niet echt veel tussen vind ik. Vandaag is er een Cruze 1.8 binnen gekomen maar ik heb mijn buik een beetje vol van een Cruze op dit moment. Ik vind nochtans geen enkele wagen die ik zo mooi vind als de Cruze. Zowel binnen als buiten is die een pak mooier dan wat dan ook. Wel heb ik een beetje bang voor het verbruik van de Cruze benzine. Dat zou serieus hoog liggen heb ik me laten vertellen.
Trouwens, gisteren bood die me 9500 euro. Vandaag probeert hij me vooral te vermijden heb ik de indruk. Ik denk dat hij zich bedacht heeft.
PV-Cruze schreef: maar ik zou persoonlijk eerst de oorzaak proberen te achterhalen, als je nu al binnen 30.000km 3 keer een filter verstopt hebt, heeft alleen schoonmaken niet veel zin.
Ik hoop dat er een andere oorzaak is maar ik twijfel. Volgens mij heeft het gewoon te maken met de weinig kilometers. Maar daar ben ik vet mee.
Ik denk dat de beste optie is om 'm gewoon te verkopen eens 'm hersteld is. Degene die 'm koopt doet ne goede deal, indien die persoon tenminste genoeg kilometers doet...

PV-Cruze
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 06-05-2014 16:47

Bericht door PV-Cruze » 29-01-2015 21:47

Dan zou de oorzaak toch wel eens in de korte ritjes kunnen zitten,
De toevoeging van zo'n roetfilter is puur een milieu maatregel, in Nederland zijn ze al diesels in de grote steden aan het verbieden als ze geen roetfilter hebben (dus diesels van bouwjaar 2005 en ouder meen ik).

Nu je vrouw een stuk dichterbij haar werk woont, is het voordeel van een diesel ook weg (ik ga er vanuit dat er in belgie ook meer wegen belasting betaald moet worden dan voor een benzine).

Je zou met je garage kunnen afspreken dat je betaald voor de reiniging van het roetfilter, op voorwaarde dat hij je een rieele inruiprijs geeft op de 1.8 benzine Cruze.

Succes met het maken van je keuze,

Een ritje van 10km, is voor een benzine overigens al vrij kort, laat staan voor een diesel, ik woon zelf ongeveer 6km van mijn werk, ga bijna altijd met de fiets, maar als ik mijn Cruze (1.8 benzine) meeneem, dan is deze amper warm als ik op mijn werk ben.

stefan s
Newby
Newby
Berichten: 13
Lid geworden op: 05-01-2015 18:51

Bericht door stefan s » 29-01-2015 23:38

peterw

de uitleg die de garage u geeft trekt echt op geen kl..ten een roetfilter reinigt hem niet omdat je veel km in een stuk rijde dat heeft gewoon te maken met zijn cyclus die hij doet voor het reinigen korte afstanden is zeker niet goed want voor hij gaat reinigen moet de motor wel goed warm zijn maar als de roetfilter dicht slipt of verstopt gaat u auto helemaal niet meer vooruit dat kan je vergelijken alsof je de uitlaat dicht knijpt wees de wagen kan daar niet van schokken en al zeker niet stil vallen en dan is er nog het probleem van de vlotter die tilt slaat dus klopt het totaal niet wat hij verteld
mij wagen had vandaag weer zijn kuren heb hem in mijn garage moeten duwen
ik heb mijn cruze vandaag onder handen genomen bekabeling nagekeken en tot de vaststelling gekomen dat de onderste stekker van de stuurdoos er niet goed op zat waar door er vocht en vuil tussen is gekomen ik heb deze nu gereinigd en terug goed gemonteerd heb ook de start relais vervangen 10€ ik heb hier een pc om de foutcodes uit te lezen en deze startrelais stond in de lijst al kortsluiting met de batterij als ik de wagen start en trek deze er uit deed hij net hetzelfde als ik tot nu toe heb gehad en dan test gereden tot nu toe rijd hij weer super ik zal u morgen een foto van de startrelais door sturen
nu is het afwachten of het probleem echt weg is

mx81
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23-11-2012 23:40

Bericht door mx81 » 30-01-2015 00:52

verbruik van de 1.8 valt zeer goed mee hoor..
ik zit namelijk op gemiddeld 9.3 liter/100km op Lpg.. reken daar toch een 1.5-2liter af als je op benzine rijd... deze waarden zijn voor een 1.8 motor zeker acceptabel.. je gaat wel het koppel van je diesel missen, neem dat van mij aan, de 1.8 is veel te lui, eenmaal op toeren komt het goed, maar dan loeit de motor wel hard..
ik hoop dat je eruit komt..

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 30-01-2015 06:11

PV-Cruze schreef: Nu je vrouw een stuk dichterbij haar werk woont, is het voordeel van een diesel ook weg (ik ga er vanuit dat er in belgie ook meer wegen belasting betaald moet worden dan voor een benzine).
Jawel, maar het verschil is veel kleiner dan in Nederland hoor. Voor de wegenbelasting die ik betaal kan je 'm in Nederland nog geen kwartaal te houden. Dat wist een kennis uit Nederland mij alvast te vertellen.

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 30-01-2015 06:16

stefan s schreef:peterw

de uitleg die de garage u geeft trekt echt op geen kl..ten een roetfilter reinigt hem niet omdat je veel km in een stuk rijde dat heeft gewoon te maken met zijn cyclus die hij doet voor het reinigen korte afstanden is zeker niet goed want voor hij gaat reinigen moet de motor wel goed warm zijn maar als de roetfilter dicht slipt of verstopt gaat u auto helemaal niet meer vooruit dat kan je vergelijken alsof je de uitlaat dicht knijpt wees de wagen kan daar niet van schokken en al zeker niet stil vallen en dan is er nog het probleem van de vlotter die tilt slaat dus klopt het totaal niet wat hij verteld
mij wagen had vandaag weer zijn kuren heb hem in mijn garage moeten duwen
ik heb mijn cruze vandaag onder handen genomen bekabeling nagekeken en tot de vaststelling gekomen dat de onderste stekker van de stuurdoos er niet goed op zat waar door er vocht en vuil tussen is gekomen ik heb deze nu gereinigd en terug goed gemonteerd heb ook de start relais vervangen 10€ ik heb hier een pc om de foutcodes uit te lezen en deze startrelais stond in de lijst al kortsluiting met de batterij als ik de wagen start en trek deze er uit deed hij net hetzelfde als ik tot nu toe heb gehad en dan test gereden tot nu toe rijd hij weer super ik zal u morgen een foto van de startrelais door sturen
nu is het afwachten of het probleem echt weg is
Deze post komt spijtig genoeg net te laat. De wagen is nu op garage. Ik weet niet wat ik moet zeggen indien ze vandaag bellen. Maken of niet... Ik hoop dat ik met 500 euro toe kom, maar ik twijfel.
Ik ken wel wat van mecaniek van een auto, maar van elektronica ken ik spijtig genoeg helemaal niks. Kan je me eens uitleggen waar die stekker van die stuurdoos zit ? En welke de startrelais is ?

stefan s
Newby
Newby
Berichten: 13
Lid geworden op: 05-01-2015 18:51

Bericht door stefan s » 30-01-2015 13:02

zie hier de fotos van de startrelais en de stekker van de stuurdoos de hendel met de halve ronde moet volledig naar beneden staan
Afbeelding

Afbeelding

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 30-01-2015 20:22

Dank je voor de foto's. Ik zal dat zeker eens bekijken wanneer de auto terug hier is. Inderdaad, wanneer hij terug is. Dat wil zeggen dat hij nog op garage is. Ze hadden vandaag niet veel tijd gehad. Ze hebben 'm wel aan de computer gehangen en zij krijgen een error van de drukverschilsensor. Of de roetfilter ook vol zit weet ik niet. Dat ben ik vergeten te vragen.

Wel heb ik vandaag telefoon gekregen van Chevrolet Belgium. Na mijn mail had ik een antwoord gekregen. Ze wilden wat meer info.Ze wilden mijn telefoonnummer, het chassisnummer van de wagen en de Chevrolet garage waar ik klant ben. Ik heb hun geantwoord dat de wagen momenteel op garage is, maar wel een andere garage dan normaal.
Vandaag kreeg ik plots telefoon. Ze hadden zelf al contact opgenomen met de garage om eens te kijken of die al iets meer wisten. Ook wisten ze me te vertellen dat er een recall was geweest voor enkele Cruze's, dat de mijne er bij was en dat die niet was binnen gekomen. Ze hadden aan de garage laten weten dat dat ook hersteld moest worden. Het was iets van de right hand drive shaft. De aandrijfas rehtsvoor denk ik dus. Ook vroeg hij me mijn adres zodat ik in het vervolg genotificieerd zal worden indien er nog een recall is.
Ik moet wel zeggen dat ik onder de indruk ben van de service.

Nu nog afwachten wat het verdict zal zijn....

PV-Cruze
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 06-05-2014 16:47

Bericht door PV-Cruze » 30-01-2015 20:41

Er is een site voor terugroepen van auto's en motoren.

Terugroepregister.rdw.nl

Handige site, staat alles op

stefan s
Newby
Newby
Berichten: 13
Lid geworden op: 05-01-2015 18:51

Bericht door stefan s » 30-01-2015 23:14

ik heb die actie vandaag ook in de bus gehad het gaat over de rechtse cardanas waar ze een fout in gevonden hebben
deze moet dus vervangen worden de mijne gaat er volgende week vrijdag voor binnen

Plaats reactie

Terug naar “Technische hoek”