motor valt stil tijdens het rijden

hier kun je de echt technische vragen en weetjes kwijt
stefan s
Newby
Newby
Berichten: 13
Lid geworden op: 05-01-2015 18:51

motor valt stil tijdens het rijden

Bericht door stefan s » 13-01-2015 13:47

hallo iedereen ik zit namelijk met het volgende probleem
tijdens het rijden gaan soms de dieselmeter raar doen lampje motorstoring of en voor gloei lampje gaat branden en de motor begint dan te stotteren den valt stil als je dan wil starten doet hij niets meer alleen klik klik klik zoals bij een platte battry dan is het weer wachten tot hij wil starten
computer al uitgelezen een geeft aan dat er een kortsluiting tussen de startrelais en de battry is
weet iemand waar deze relais zit

groetjes stefan

chevrolet cruze 2.0 d 125pk

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 27-01-2015 18:33

Hey Stefan. Ik zit blijkbaar met net hetzelfde probleem. Ik heb een Cruze LT (150 pk) van 2010 met 65000 km op de teller.

Een jaar geleden begonnen de problemen plots. De auto viel soms stil, zomaar, zonder reden. Wat mij wel direct op viel was dat het altijd in een bocht naar rechts was. Nadat de tank leeg was gereden en ik de tank opnieuw gevuld had waren de problemen plots helemaal verdwenen.

2 weken geleden doe ik de tank opnieuw vol en ik hoor aan het geluid dat de pomp van het tankstation maakte dat er iets niet pluis was. Precies alsof het tankstation bijna zonder diesel was. Ik stopte met tanken omdat ik schrik had van anders veel vuil mee te tanken.
Inderdaad, een paar dagen later komt de vrouw met het nieuws dat de auto stil was gevallen. Weer in een bocht naar rechts. Maar deze keer blijft het niet bij stil vallen. Het motorlampje gaat af en toe aan, soms verschijnt er even "code 84" op het display, vandaag ging het voorgloeilampje plots aan en 1 keer wilde de auto zelfs niet starten. De startmotor ging wel rond, maar maar 2 keren en dan stopte die plots. Geen klik klik, niks. Nadat de radio uit werd gezet startte de wagen dan toch plots, maar af dat er mee te maken heeft weet ik niet. Het kan ook toeval geweest zijn.

Omdat ik eerst overtuigd was van het feit dat de diesel slecht was en omdat ik toch bijna toe ben aan een groot onderhoud heb ik alvast de luchtfilter en de mazoutfilter vervangen. De wagen rijdt beter, maar weg zijn de problemen zeker niet. Hij valt minder snel stil (nu moet je al echt heel hevig naar rechts draaien) maar hij schokt soms nog steeds.

Morgen zou de wagen getankt moeten worden, maar ik geloof er niet in dat deze keer de problemen daardoor opgelost zullen zijn. Ik hoop het, maar ik geloof er niet in. Indien ze niet opgelost zijn zal ik eens langs een garage moeten gaan.

Heb jij nog nieuws ?

PV-Cruze
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 06-05-2014 16:47

Bericht door PV-Cruze » 27-01-2015 18:41

Heb je geen verstopt brandstof filter, bij de benzine cruze hoeft deze nooit vervangen te worden, maar misschien bij de diesel versie wel.

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 27-01-2015 19:28

De brandstoffilter, in België zeggen we mazoutfilter, heb ik al vervangen. De wagen reed daarna inderdaad beter (viel minder snel stil, stotterde minder), maar weg waren de problemen zeker niet.

mx81
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23-11-2012 23:40

Bericht door mx81 » 27-01-2015 20:42

Roetfilter?
Ik heb in het boekje van de cruze iets gelezen over die foutcode..
Maar kan me diet niet meer herineren...
Heb net wat rondgekeken, en code 84 wijst gewoon op vermogenverlies.
Heb wat gelezen, 1 iemand kreeg deze code nadat de dealer was vergeten de onderhoudsinterval te resetten, ook luchtfilter zou dit probleem kunnen geven.
Battery enkele minuten afkoppelen zou u ecu moetten resetten, komt de fout niet terug, dan was er waarschijnlijk een fout opgetreden met diesel/filter e.d.
Desnoods je luchtfilter eens bekijken...

Hoop dat een van deze dingen helpt..

(reden te meer waarom ik nooit nog een 'nieuwe' diesel meer wil) :roll:

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 27-01-2015 20:58

De roetfilter van de cruze diesel is grote rommel. Had ik het eerder geweten, had ik nooit een cruze diesel gekocht.
Maar soit. De roetfilter is al een keertje verstopt geweest. Dan krijg je inderdaad ook die code 84, wat duidt op vermogenverlies (meestal te wijten aan de roetfilter) maar dan blijft die code ook wel op de display staan. Nu verscheen die code even maar in minder dan een seconde was die ook weer weg ook.

De luchtfilter heb ik trouwens ook al vervangen nadat de problemen begonnen zijn. Zie mijn 1ste post in deze thread.

stefan s
Newby
Newby
Berichten: 13
Lid geworden op: 05-01-2015 18:51

motor valt stil tijdens het rijden

Bericht door stefan s » 27-01-2015 20:59

beste peterw

ik heb het probleem nog niet gevonden ben al naar de garage geweest en daar vinden ze ook niets
ik ga dit weekeinde een kijken naar mijn vlotter in de tank om te kijken als daar soms iets mis is
bij mij beginnen de problemen al ik nog 1/4 van mijn tank heb en het probleem in begonnen toen het lampje van reserve ging branden
nu ik denk dat er een soort voorfilter ik de diesel tank zit en dat deze soms vuil kan zijn vandaar dat als de tank bijna leeg is het vuil zich aan de voor filter vast zet en de wagen doet stil vallen
groetjes stefan

PeterW
Newby
Newby
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-01-2015 18:22

Bericht door PeterW » 27-01-2015 22:24

De vlotter doet inderdaad soms raar. Daarstraks kwam de vrouw thuis van werken en volgens haar zat er nog voor 160 km in de tank. Ik vertrok met de wagen en inderdaad, die duidde nog 160 km aan. Amper 300 meter van huis stotterde de wagens plots heel fel en zakte de brandstofmeter serieus naar beneden. Ook op de digitale aflezing zakte de kilometers die er nog mogelijk waren plots tot 110 km. Daarna begon dat stilletjes aan terug omhoog te gaan naar 160 km.
Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft of dat het gewoon toeval is, maar op een engelstalig forum vond ik wel het volgende :
[01-24-2015 05:14 PM] aviatorkk : OR IS MY FUEL PUMP GONE BAD??
[01-24-2015 05:14 PM] aviatorkk : WHAT IS THE METHOD FOR PURGING OUT THE AIR??
[01-24-2015 05:13 PM] aviatorkk : MY CAR WAS RUNNING PERFECTLY FINE UNTILL THE FUEL TANK WAS TAKEN OFF. I HAVE A 2010 CRUZE LTZ. 80000KM. CAN ANYONE HELP BECAUSE THE PROBLEM EVEN AFTER CHANGING THE INJECTORS IS THE SAME.
[01-24-2015 05:12 PM] aviatorkk : THEN THE ENGINE LIGHT CAME ON CODE P0089.RPM WOULD SOMETIMES NOT EXCEED 2500 AND ENGINE WOULD SHUT DOWN ANYTIME. AFTER FEW FAILED ATTEMTS TO DIAGONSE THE PROBLEM NOW ALL THE FUEL INJECTORS HAVE BLOCKED.
[01-24-2015 05:08 PM] aviatorkk : I AM IN BIG TROUBLE.MY FUEL LEVEL SENSOR HAD SOME TROUBLE. SO TO GET IT REPAIRED THE FUEL TANK WAS UNMOUNTED, FUEL PUMP TAKEN OUT, AND SENSOR CHECKED WHICH WAS WORKING FINE.
Ik betrouw het voor niks. Ik heb ook geen flauw idee in welke richting ik moet zoeken.
Is het door slechte diesel ? Dan hoop ik dat het opgelost is wanneer ik de wagen opnieuw vol gooi.
Is het probleem een slechte dieselpomp ? Ik hoop van niet want dat is een duur grapje.
Is het de roetfilter ? Ik weet het niet. Ik hoop van niet want die rommel heeft me al geld genoeg gekost.
Is het elektrisch ? Misschien... Misschien lost een extra mastkabel de problemen wel op.
Is het elektronisch ? Kan ook zijn. Ergens een of andere sensor kapot al zou ik niet weten welke.

Ik ben in elk geval niet echt te spreken over de kwaliteit van de Cruze. De wagen is amper 5 jaar oud en heeft amper 65.000 km en toch heeft die al redelijk wat in de garage te staan. Mijn vorige wagen was een Citroën, waar ik niet echt tevreden over was (niet moeilijk... in Frankrijk kunnen ze nog geen wc maken, wat zouden die toch ne auto maken :lol: ), maar met deze Chevrolet heb ik eerlijk gezegd nog meer problemen.

stefan s
Newby
Newby
Berichten: 13
Lid geworden op: 05-01-2015 18:51

Bericht door stefan s » 27-01-2015 22:44

beste peterw

ik denk dat het ergens van de dieseltank komt omdat de vlotter raar doet en wagen valt stil dus bij een cruze zit er een opvoerponp in of kort bij de tank vandaar dat ik dit weekeinde daar eens naar ga kijken want voor het ogenblik heb ik geen vertrouwen meer in mijn wagen
groetjes stefan

als ik iets vind laat ik het onmidelijk weten

mx81
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23-11-2012 23:40

Bericht door mx81 » 27-01-2015 23:56

dit is vreemd op 65000 km..
natuurlijk is een roetfilter op elke auto rommel..
iedereen koopt masaal diesels want dieselprijs is veel lager en verbruik ook, maar niemand houd rekening dat men minstens 2x per week toch minstens een 50km aan een stuk zou moeten rijden (en dan nog best geen 'stadsverkeer' maar hoofdweg/snelwegen), en veel mensen met diesels dit niet kunnen waarmaken..
goed, genoeg over mijn mening met diesels ;)
ik vrees het ergste voor jou, vlotter zou straf zijn dat deze stuk is..
de km stand die de display aangeeft is namelijk indecatief, berekent in verhouding met de vlotter hoogte (inhoud in de tank), het huidig gebruik, en de motorefficientie( lees ontbranding/uitlaatgas/luchttemperatuur/....)
is je roetfilter dicht krijg je onmidelijk slechte uitlaatgaswaardes en schiet je verbruik tijdelijk de hoogte in, ECU merkt dit op en gaat in veiligheid...
en daar gaan weer een paar van die groene en gele briefjes uit je portefuille.. :cry:

Plaats reactie

Terug naar “Technische hoek”