Ik zal het morgen wel weten zeker...PV-Cruze schreef:Zit er niet een andere storing in je auto, die veroorzaakt dat je roetfilter elke keer verstopt raakt.
Ik bedoel dus dat de auto bv een slechte ontbranding heeft, waardoor het roetfilter volkoekt.
En dat is dus het probleem. Mijn vrouw, die altijd met de auto rijdt, werkt nu plots een pak dichter bij huis dan toen we de auto kochten. Amper 10 km. Dat wil dus zeggen dat door de week de wagen niet meer doet dan 's morgens 10 km op en 's avonds 10 km terug. In het weekend gaan we wel eens rijden, gewoon, om te rijden, maar dat is duidelijk niet genoeg. Dat gaf de dealer vandaag trouwens ook toe ook. Je zou bijna dagelijks de autostrade op moeten.PV-Cruze schreef:Ik ga er vanuit dat je wel regelmatige lange afstanden rijdt met je Cruze.
Een ander probleem is natuurlijk ook wel dat het overal file is tegenwoordig. Het is zo pokkedruk op de weg dat je vaak in de file staat. Dan ga je al eens rijden om de filter te reinigen en dan is het dat weer.
Heel dat systeem van die roetfilter stinkt trouwens. Je zou een soort meter op je scherm moeten hebben waar je kan zien voor hoeveel die vol zit. Of een knop waarmee je zelf het zuiver maken zou kunnen activeren. Op dat moment zou je kunnen zeggen van "nu mag het". Vorig jaar bijvoorbeeld reed ik naar de Nurburgring (ongeveer 250 km van hier) en dezelfde dag terug thuis. De volgende dag, toen ik amper 10 km moest rijden, hoorde ik dat de regeneratie begon net voordat ik op de bestemming aan kwam. Ik dacht dat ik door de grond zakte. Heb ik de dag ervoor dan voor niks zo ver rond gereden ?
Persoonlijk valt mij trouwens ook nog op dat kameraden van mij die ongeveer evenveel rijden dan mij, maar dan een Mercedes of een Ford hebben, helemaal van niks weten. Die merken niet eens dat er een roetfilter in zit. Maar kameraden die een Chevrolet of een Opel hebben klagen steen en been. Heeft GM zijn huiswerk dan zo slecht gemaakt ?
Dat kostte het ongeveer de andere keren ja. Maar 500 euro 2 keer per jaar dat telt op...PV-Cruze schreef:Persoonlijk zou ik hem voor zo'n belachelijke inruilprijs niet wegdoen.
Voor een 400 tot 500 euro (even gegoogled) heb je je filter weer gereinigd
Ik doe 'm in elk geval voor die prijs niet weg. Ik trok die verkoper bijna achter zijne bureau uit. Hij vond nog dat hij me ne goede deal gaf. Voor amper 9000 euro had ik ne spliksplinternieuwe Suzuki Swift 1.2i :roll:
De garage waar ik de wagen 2.5 jaar geleden gekocht heb gaf me gisteren nog 9500 euro, maar ik moest dan wel ne andere wagen kopen. Spijtig genoeg is België altijd een diesel land geweest. De wagens die hij heeft staan zijn bijna allemaal diesels. In benzine had ik de keuze tussen een Skoda Rapid, een Seat Exeo break, een Toyota Avensis, een Ford C-Max of een Honda Civic. Niet echt veel tussen vind ik. Vandaag is er een Cruze 1.8 binnen gekomen maar ik heb mijn buik een beetje vol van een Cruze op dit moment. Ik vind nochtans geen enkele wagen die ik zo mooi vind als de Cruze. Zowel binnen als buiten is die een pak mooier dan wat dan ook. Wel heb ik een beetje bang voor het verbruik van de Cruze benzine. Dat zou serieus hoog liggen heb ik me laten vertellen.
Trouwens, gisteren bood die me 9500 euro. Vandaag probeert hij me vooral te vermijden heb ik de indruk. Ik denk dat hij zich bedacht heeft.
Ik hoop dat er een andere oorzaak is maar ik twijfel. Volgens mij heeft het gewoon te maken met de weinig kilometers. Maar daar ben ik vet mee.PV-Cruze schreef: maar ik zou persoonlijk eerst de oorzaak proberen te achterhalen, als je nu al binnen 30.000km 3 keer een filter verstopt hebt, heeft alleen schoonmaken niet veel zin.
Ik denk dat de beste optie is om 'm gewoon te verkopen eens 'm hersteld is. Degene die 'm koopt doet ne goede deal, indien die persoon tenminste genoeg kilometers doet...