Vraag ivm dieselwagen:

hier kun je de echt technische vragen en weetjes kwijt
Plaats reactie
StijnG
Member
Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 29-10-2011 11:30

Vraag ivm dieselwagen:

Bericht door StijnG » 30-11-2011 13:43

Hey,

Elke keer ik terug een nieuwe bak diesel tank.
Verbruikt de wagen + 4 a 7l meer diesel gedurende de rit.

In de garage maakte ze me wijs dat hij dan de roetfilter aan het opwarmen is. Zodat die aan zijn temperatuur komt voor dat te verbranden.
Je moet dan 5 km aan 3000rpm rijden en dan is het gedaan.

Helaas is het bij mij niet gedaan en is het precies of ik mijn auto mishandel.
Terwijl dat volgens de folder/boekje staat dat je het lichtje van roetfilter brand en dan moet je pas autosnelweg gaan rijden best.

Ik heb nu 5000km, kan toch niet zijn dat ik telkens ik een nieuwe bak diesel tank. Hij zoveel gaat verbruiken. Als ik me aan de kant zet en ik herstart mijn wagen is het probleem soms opgelost.

Momenteel 2 negatieve opmerkingen op mijn wagen. Want hij is voor de rest perfect. Zou blij zijn als het probleem verholpen is. Maar met dit probleem zegt de dealer dat het normaal is. Is de roetfilter. Maar als je bekijkt en je auto is op cruise controle 70 km/u + 20l diesel aan het verbruiken. Word je wel misselijk!

Grtz

CruzerLT
Webmaster
Webmaster
Berichten: 3394
Lid geworden op: 29-05-2010 18:59

Bericht door CruzerLT » 30-11-2011 13:59

dit extreme verbruik zou gedurende 8 km zo hoog zijn
dit regenereren is nodig om alle vervuiling weg te branden
als hij dit gaat doen gaat het verbruik ook omhoog omdat er dan een hogere temperatuur word bereikt
hoop dat het duidelijk is voor jou Stijn
Grtz Rinus
welkom op het Chevrolet Cruze forum!!!
Chevrolet Cruze 1.8 LT 141pk - Maroccan-bleu

Rostie87
Member VIP
Member VIP
Berichten: 643
Lid geworden op: 11-02-2011 15:42

Bericht door Rostie87 » 30-11-2011 17:27

Als de roetfilter aan zijn verbranding bezig is brandt niet altijd het lampje van de roetfilter.
Je moet eens letten op het aantal km dat je rijd voor hij die verbranding uitvoerd (ligt bij mij na een goeie 3 à 400km)

Bij mij treedt die verbranding ook zéér regelmatig op. Het verbruik zakt idd aanzienlijk, maar als je op je toerental let zou dit op stationair ongeveer 1000rpm hoger liggen dan normaal. Tijdens het rijden wordt je dan gewaar dat bij het verleggen de motor meer tijd nodig om te reageren in het optrekken, en je hoort de ventilator op volle toeren draaien om genoeg koeling te hebben. als je dit allemaal opmerkt is hij ook bezig met de verbranding. Dan ook je rijstijl beetje aanpassen om in u toeren te blijven (NIET onder de 2000rpm gaan!)

oh ja, als je nog niet zeker bent, even uitstappen, je riekt het wel of hij bezig is ;)
2009 Chevrolet Cruze LT 2.0L 150pk - Carbon Flash Black

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 30-11-2011 19:42

Hetgeen Stijn hier vertelt is volgens mij toch iets anders dan een regeneratie. Als je de cruise control opzet bij 70km/h tijdens een regeneratie, zal je een verbruik van rond de 12 à 13 l/100km hebben. Niet +20l/100km. Het rare is ook dat dit telkens gebeurt als je getankt hebt. Het zou wel een groot toeval zijn dat dan telkens ook de dieselpartikel filter gelijktijdig verzadigd is. Lijkt me straf. Maar je kan de symptomen van een regeneratie inderdaad herkennen zoals Rostie zegt. Merk je hier iets van? Ik doe maar een wilde gok maar het lijkt me eerder een softwareprobleem met de boordcomputer. Probeer na de volgende tankbeurt eens je contact op te zetten (zonder starten) en daarna de sleutel eruit te trekken en dan opnieuw erin en dan pas starten. En kijk eens wat dat geeft. Ook bizar dat je dealer het niet even bekijkt. Hou ons op de hoogte.

chevy1979
Master member
Master member
Berichten: 1893
Lid geworden op: 13-02-2011 20:03

Bericht door chevy1979 » 30-11-2011 21:54

meestal ruik je het als hij de vervuiling aan het verbranden is en hoor je de schroef draaien,als hij de regeneratie enkele keren na elkaar niet volledig kan uitvoeren dan gaat het gele lampje branden.je kunt stellen dat hij dat per volledige tank 1x doet maar het lijkt me heel toevallig dat hij dat telkens doet net na het tanken tenzij je dan pas altijd de motor warm hebt

K_evin91
Member
Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23-08-2011 20:21

Bericht door K_evin91 » 30-11-2011 22:03

Als je twijfelt aan de boordcomputer kan de dealer deze opnieuw inleren aan de hand van volgende gegevens afgelegde km met de brandstof en hoeveelheid brandstof dus km en liters

StijnG
Member
Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 29-10-2011 11:30

Bericht door StijnG » 01-12-2011 02:37

Even iets rechtzetten het is niet altijd direct als ik getankt heb. soms in het begin van de tank soms in de helft. Maar als ik het goed begrijp is dit normaal. Dit gebeurt na 300 a 400km's... Dan ben ik al wat gerust :)
Stinkt idd wel....

Doe je altijd zo hard je best je verbruik zolaag te krijgen en dan plots begint die regeneratie of hoe het noemt en is je gemiddeld verbruik terug een pakje hoger :D

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 01-12-2011 18:19

StijnG schreef:Even iets rechtzetten het is niet altijd direct als ik getankt heb. soms in het begin van de tank soms in de helft. Maar als ik het goed begrijp is dit normaal. Dit gebeurt na 300 a 400km's... Dan ben ik al wat gerust :)
Stinkt idd wel....

Doe je altijd zo hard je best je verbruik zolaag te krijgen en dan plots begint die regeneratie of hoe het noemt en is je gemiddeld verbruik terug een pakje hoger :D
Ah dat verandert de zaak. Dan zal het waarschijnlijk toch gewoon het regenereren van de DPF zijn. Maar +20l/100km tijdens constant 70 rijden vind ik toch veel. Misschien is er een verschil tussen de oude en nieuwe diesel?

arrivinghere
Master member
Master member
Berichten: 2350
Lid geworden op: 07-09-2010 18:20

Bericht door arrivinghere » 01-12-2011 18:28

Je zegt ook dat "het probleem" opgelost is als je stopt en herstart. Eigenlijk is het niet goed een regeneratie te onderbreken. Je kan best blijven rijden en alles laten voltooien. Als je toch stopt, is dat ook niet direct een ramp. Tijdens de volgende rit zal dit hernomen worden. Pas als na herhaaldelijke pogingen het zuiver branden nog niet is kunnen gebeuren, zal het waarschuwingslampje op het dashboard gaan branden. Dan mag je zeker de motor niet stilleggen tot dit weer uit gaat.

chevy1979
Master member
Master member
Berichten: 1893
Lid geworden op: 13-02-2011 20:03

Bericht door chevy1979 » 01-12-2011 20:30

dus bij deze ben je terug stressvrij :D

Plaats reactie

Terug naar “Technische hoek”