Pagina 1 van 2

dagrij verlichting schema

Geplaatst: 18-08-2010 20:14
door henkie
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het schema zoals ik de 'mist'lampen laat branden zonder dat er stads, dim en achterlichten branden. Deze dag rij verlichting wordt vandaag de dag veel gebruikt, maar zit helaas niet standaard op de cruze.

Ik heb een relais met een wisselcontact in de zekeringsbak in het motorcompartiment geplaatst, en heb via het verbreek contact van dit relais zekering 48 met 54 verbonden. Let op dat de spanning áchter'de zekering vandaan wordt gehaald zodat de dagrij lichten gezekerd zijn. Zekering 48 laat spanning door zodra de motor wordt gestart(tbv verlichtingsmodule), en zal door het relaiscontact via zekering 54 de mistlampen van spanning voorzien. Het relais wordt bekrachtigd door een stadslicht, dus zodra de gewone verlichting wordt aangezet (of automatisch) gaat de dagrij verlichting uit. Ook kunnen dan de mistlampen weer gewoon worden gebruikt.

Hopenlijk is het allemaal een beetje duidelijk, en anders hoor ik het wel.
[/img]

Heb net de H8 halogeen vervangen door LED, zie foto hieronder:

Afbeelding

Geplaatst: 22-08-2010 09:09
door CruzerLT
voor mij erg duidelijk , bedankt Henkie

Geplaatst: 06-09-2010 21:05
door Erwin
Helemaal duidelijk alleen vraag ik mij af of het relais nu ergens in de zekeringenbak los hangt of dat deze in een relais voet zit.

Heb je een duidelijke foto van het nieuw geplaatste relais?

Geplaatst: 07-09-2010 15:03
door henkie
Erwin schreef:Helemaal duidelijk alleen vraag ik mij af of het relais nu ergens in de zekeringenbak los hangt of dat deze in een relais voet zit.

Heb je een duidelijke foto van het nieuw geplaatste relais?

Heb bij het schema een extra foto geplaatst.

De zekering ligt wel los maar kan makkellijk vast worden gezet.
Wellicht kan alles wat netter, maar met de kap erop ziet niemand het.

Geplaatst: 08-09-2010 20:40
door Erwin
De zekering ligt wel los maar kan makkellijk vast worden gezet.
Wellicht kan alles wat netter, maar met de kap erop ziet niemand het.
Bedankt, heb je in de kabelboom geknipt of een kabel ernaast geplaatst.

Geplaatst: 09-09-2010 18:55
door henkie
Erwin schreef:
De zekering ligt wel los maar kan makkellijk vast worden gezet.
Wellicht kan alles wat netter, maar met de kap erop ziet niemand het.
Bedankt, heb je in de kabelboom geknipt of een kabel ernaast geplaatst.
Ik heb niet de kabelboom geknipt, heb de zekering pootjes iets verlengt en daar de aders aan gesoldeerd. Op de foto zie je dus ook dat die zekeringen iets omhaag staan. De aansturing van stadslicht naar relais heb ik geknepen met zo'n blauwe knijp amp.

Geplaatst: 03-02-2011 20:08
door Gast
Vanaf ergens deze maand moeten alle nieuwe wagens voorzien zijn van dag rij lichten hier in Belgie. Ik ben eens benieuwd hoe men dit origineel vanuit de fabriek zullen oplossen en vraag mij af of je dit kan laten inbouwen bij de officiële dealer.

Geplaatst: 03-02-2011 20:54
door CruzerLT
Stone schreef:Vanaf ergens deze maand moeten alle nieuwe wagens voorzien zijn van dag rij lichten hier in Belgie. Ik ben eens benieuwd hoe men dit origineel vanuit de fabriek zullen oplossen en vraag mij af of je dit kan laten inbouwen bij de officiële dealer.
daar zit ik eigenlijk ook op te wachten, een originele aansluiting via de dealer

Re: dagrij verlichting schema

Geplaatst: 06-05-2011 17:34
door Erwin
henkie schreef:
Afbeelding

Afbeelding
Eindelijk het relais gekocht en aan de job begonnen, alleen heb ik het vermoeden dat jij zekering 48 & 54 door elkaar haalt ;)
In de deksel van mijn zekeringenkast zie ik staan dat 48 de zekering voor de mistlampen is.

Wat mij ook opvalt is dat jij een 10A zekering hebt ipv een 5A is dit met een bepaalde reden?

De draden naar de stadslicht en ground heb je die aan de onderkant van de zekeringen geplaatst?

Re: dagrij verlichting schema

Geplaatst: 09-05-2011 20:45
door henkie
Erwin schreef:
henkie schreef:
Afbeelding

Afbeelding
Eindelijk het relais gekocht en aan de job begonnen, alleen heb ik het vermoeden dat jij zekering 48 & 54 door elkaar haalt ;)
In de deksel van mijn zekeringenkast zie ik staan dat 48 de zekering voor de mistlampen is.

Wat mij ook opvalt is dat jij een 10A zekering hebt ipv een 5A is dit met een bepaalde reden?

De draden naar de stadslicht en ground heb je die aan de onderkant van de zekeringen geplaatst?

Zou kunnen kloppen dat die 2 zijn omgedraaid :oops: maar voor de werking maakt het niet zoveel uit. Ik had even geen 5 amp zekering liggen en heb daarom aan een 10 amp de pootjes gesoldeerd. De bedrading van de stadslamp heb ik via een opening in de zekering kast naar het lampje zelf gebracht en daar met die blauwe knijp amps gemonteerd. Is even prutsen om bij die bedrading te komen, maar je kan de vulhals van het sproeiwater zo lostrekken en kun je er makkelijker bij. succes :idea: