remblokken

heb je iets aan je Cruze gedaan, doe hier dan verslag van met duidelijke omschrijving en als het kan met fotos
Plaats reactie
gunnybunny711
Newby
Newby
Berichten: 7
Lid geworden op: 27-01-2016 09:08

remblokken

Bericht door gunnybunny711 » 10-02-2016 14:20

Mijn remblokken zijn versleten en de automonteur raadt me aan om ook de remschijven te vervangen?
Is dit nodig na 64000 km?
Reed vroeger Cruze zo snel versleten?

Davy
Newby
Newby
Berichten: 10
Lid geworden op: 05-05-2015 08:53

Bericht door Davy » 10-02-2016 17:46

De mijne zijn op 69.000 ook vervangen maar dat kan ook aan mijn rijstijl liggen :-)

PV-Cruze
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 06-05-2014 16:47

Bericht door PV-Cruze » 10-02-2016 21:05

voor de remblokken is het redelijk normaal bij deze km stand, voor de remschijven is het belachelijk snel.

heb je ze overigens op gemeten ?

ik had enkele maanden terug ook een discussie met de Opel dealer (Hekkert) in Heerlen, onze Corsa (2011) hadden we weg gebracht voor een 70.000 beurt (hadden hem bij 40.000km gekocht en elke 30.000km moet hij een beurt hebben).
ik had net 2 weken (rijden 800km in de week) voor deze beurt de winterwielen erop gelegd, en toen de wielen eraf lagen, heb ik meteen de status van de remblokken gecheckt, hier zat toen ongeveer een 6mm remvoering op (slechtste plek).
Toen de Opel monteur met de Corsa bezig was, belde hij op dat de remblokken aan vervanging toe waren, kosten 190 euro extra.
ik zei dat dit knap was, omdat ik dit 2 weken geleden zelf gecontroleerd had, hij begon daarop te stotteren en gaf aan dat de remblokken geen 30.000km meer mee gingen, en dat anders de auto extra naar de garage moest.
ik heb hem daarop verteld dat hij dit niet hoefde te doen, heb er nog meer als 10.000km mee gereden, en toen zelf vervangen (en ze waren nog niet op).
De remblokken had ik besteld bij de opel webshop (http://www.fsrs-opelwebshop.nl/) en kosten nog geen 50 euro (origineel GM).
en nog geen 30 minuten werk.

De remschijven heb ik met het vervangen van de remblokken ook op gemeten, maar deze waren van 22mm naar 21mm gedaald, minimale dikte is 20mm.

Mijn Cruze komt overigens maar erg weinig buiten, we rijden voor ons werk met de Corsa (diesel) op neer van Schinnen naar Oirschot.

mx81
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23-11-2012 23:40

Bericht door mx81 » 12-02-2016 10:03

ik vervang bij elke wagen de schijven en de remblokken samen, tenzij bij de achterste omdat deze niet echt afzien als de voorste.
dit is zowieso beter voor de levensduur van de remblokken.

kleine hint, ik hou oude remschijven bij en laat deze bij een plaatselijke draaierij terug afdraaien, spaar je snel 50-100eu mee uit ;)

mijn remmen en schijven (voorste, achterste enkel de blokken vervangen) zijn er op 60.000 afgegaan, ik zit nu op 116.000 en men voorste en achterste blokken zitten er weer door :roll:

ik betaal 35eu per schijf om af te draaien, en heb nu 10 schijven liggen (van mijn cruze, mijn camionet en bmw1) reken dat ik per schijf ongeveer 40-80eu uitspaar ;) :)

PV-Cruze
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 06-05-2014 16:47

Bericht door PV-Cruze » 12-02-2016 18:58

Hallo mx81,
Je geeft aan dat je oude remschijven laat afdraaien, ik ga ervan uit dat je hiermee het randje bedoelt wat ontstaat na slijtage aan de rand van de schijf.

Maar wat is het nut ervan, als de schijven tegen de slijtage grens zitten, dus bijna de minimale dikte hebben bereikt ?

Ik had in een eerder bericht aangegeven dat ik de remschijven van onze Corsa had gemeten, zodra op die schijven een dik randje is ontstaan (dus 2mm dunner geworden), dan zijn ze ook versleten omdat ze de minimale dikte hebben bereikt.

mx81
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23-11-2012 23:40

Bericht door mx81 » 15-02-2016 07:33

nee, remschijven volledig afdraaien zover dit mogelijk is.
meestal zijn de remmen nog dik genoeg om dit te doen, na het afdraaien schuur ik ze nog eens op met een wedsteen, zodat de remblokken zich sneller zetten naar de schijf :)

Plaats reactie

Terug naar “How tos”