uitlaatcollecteur 1.8 vervangen
Geplaatst: 18-03-2015 23:06
ik heb onlangs bij toyosports (via ebay) een De-cat collecteur gevonden. deze past op de 1.6 en 1.8 benzinemotoren.
=> http://www.ebay.com/itm/190923547448?_t ... EBIDX%3AIT
ik ben als volgt gegaan;
de auto een beetje omhoog gezet zodat men de catalysator vanonder kan losmaken
even de motor laten draaien zodat de lambda sonde en de bouten van de cat gemakkelijker loskomen. dus eerst de lambda sensor ontkoppelen en losdraaien (sleutel 22)
dan onderaan de 3 moeren van de cat-buis connectie losdraaien
vervolgens de peilstok lossen en het hitteschild (dit zijn bouten met torx koppen, ik heb deze niet ter beschikking, maar de bouten van het hitteschild kan men lossen met een dop van 8mm, de peilstok det een dop van 10mm)
vervolgens zet men de bouten van de collector los (kruislings) op de foto staat de volgorde voor montage, dus bij demontage aan de buitenkanten beginnnen.
goed bereikbaar met een dopsleutel 10mm , als je de lambda sonde los hebt gekregen, anders gaat het hitteschild er niet af zoals bij mij het geval was :roll:
daarna heel de boel eruit, en de uitlaatpoorten proper maken zodat de nieuwe pakking mooi afdicht
vervolgens plaatst men de nieuwe collecteur en zet men deze vast aan het motorblok (bouten volgorde aantrekken van midden naar buiten kruislings)
vervolgens vanonder nieuwe pakking en buis monteren, peilstok vastzetten en lambda sensor terug monteren en aansluiten.
de buizen lopen anders als als de originele, dus hitteschild past niet meer.
daardoor heb ik de leidingen en kabels dicht bij de uitlaat gewikkelt in hittewerende tape.
achteraf een klein testritje doen zodat de uitlaat warm word en zich kan zetten, daarna alle bouten nog eens natrekken, en nadien krijgt de buis een mooi kleurtje 8)
als er iemand nog vragen heeft, shoot ;)
=> http://www.ebay.com/itm/190923547448?_t ... EBIDX%3AIT
ik ben als volgt gegaan;
de auto een beetje omhoog gezet zodat men de catalysator vanonder kan losmaken
even de motor laten draaien zodat de lambda sonde en de bouten van de cat gemakkelijker loskomen. dus eerst de lambda sensor ontkoppelen en losdraaien (sleutel 22)
dan onderaan de 3 moeren van de cat-buis connectie losdraaien
vervolgens de peilstok lossen en het hitteschild (dit zijn bouten met torx koppen, ik heb deze niet ter beschikking, maar de bouten van het hitteschild kan men lossen met een dop van 8mm, de peilstok det een dop van 10mm)
vervolgens zet men de bouten van de collector los (kruislings) op de foto staat de volgorde voor montage, dus bij demontage aan de buitenkanten beginnnen.
goed bereikbaar met een dopsleutel 10mm , als je de lambda sonde los hebt gekregen, anders gaat het hitteschild er niet af zoals bij mij het geval was :roll:
daarna heel de boel eruit, en de uitlaatpoorten proper maken zodat de nieuwe pakking mooi afdicht
vervolgens plaatst men de nieuwe collecteur en zet men deze vast aan het motorblok (bouten volgorde aantrekken van midden naar buiten kruislings)
vervolgens vanonder nieuwe pakking en buis monteren, peilstok vastzetten en lambda sensor terug monteren en aansluiten.
de buizen lopen anders als als de originele, dus hitteschild past niet meer.
daardoor heb ik de leidingen en kabels dicht bij de uitlaat gewikkelt in hittewerende tape.
achteraf een klein testritje doen zodat de uitlaat warm word en zich kan zetten, daarna alle bouten nog eens natrekken, en nadien krijgt de buis een mooi kleurtje 8)
als er iemand nog vragen heeft, shoot ;)