uitlaatcollecteur 1.8 vervangen

heb je iets aan je Cruze gedaan, doe hier dan verslag van met duidelijke omschrijving en als het kan met fotos
Plaats reactie
mx81
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23-11-2012 23:40

uitlaatcollecteur 1.8 vervangen

Bericht door mx81 » 18-03-2015 23:06

ik heb onlangs bij toyosports (via ebay) een De-cat collecteur gevonden. deze past op de 1.6 en 1.8 benzinemotoren.
=> http://www.ebay.com/itm/190923547448?_t ... EBIDX%3AIT

ik ben als volgt gegaan;

de auto een beetje omhoog gezet zodat men de catalysator vanonder kan losmaken
Afbeelding
even de motor laten draaien zodat de lambda sonde en de bouten van de cat gemakkelijker loskomen. dus eerst de lambda sensor ontkoppelen en losdraaien (sleutel 22)
Afbeelding
dan onderaan de 3 moeren van de cat-buis connectie losdraaien
Afbeelding
vervolgens de peilstok lossen en het hitteschild (dit zijn bouten met torx koppen, ik heb deze niet ter beschikking, maar de bouten van het hitteschild kan men lossen met een dop van 8mm, de peilstok det een dop van 10mm)
Afbeelding
vervolgens zet men de bouten van de collector los (kruislings) op de foto staat de volgorde voor montage, dus bij demontage aan de buitenkanten beginnnen.
Afbeelding
goed bereikbaar met een dopsleutel 10mm , als je de lambda sonde los hebt gekregen, anders gaat het hitteschild er niet af zoals bij mij het geval was :roll:
Afbeelding
daarna heel de boel eruit, en de uitlaatpoorten proper maken zodat de nieuwe pakking mooi afdicht
Afbeelding
vervolgens plaatst men de nieuwe collecteur en zet men deze vast aan het motorblok (bouten volgorde aantrekken van midden naar buiten kruislings)
Afbeelding
Afbeelding
vervolgens vanonder nieuwe pakking en buis monteren, peilstok vastzetten en lambda sensor terug monteren en aansluiten.
de buizen lopen anders als als de originele, dus hitteschild past niet meer.
daardoor heb ik de leidingen en kabels dicht bij de uitlaat gewikkelt in hittewerende tape.
Afbeelding
achteraf een klein testritje doen zodat de uitlaat warm word en zich kan zetten, daarna alle bouten nog eens natrekken, en nadien krijgt de buis een mooi kleurtje 8)
Afbeelding
als er iemand nog vragen heeft, shoot ;)

mx81
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23-11-2012 23:40

Bericht door mx81 » 18-03-2015 23:10

even een video'tje voor het geluid ;)
(buiten de de-cat is alles nog origineel)
View My Video

PV-Cruze
Member
Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 06-05-2014 16:47

Bericht door PV-Cruze » 19-03-2015 06:44

mx81 schreef:even een video'tje voor het geluid ;)
(buiten de de-cat is alles nog origineel)
View My Video
Merk je ook verschil tijdens het rijden ?

mx81
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23-11-2012 23:40

Bericht door mx81 » 19-03-2015 13:55

Groot verschil..
Verbruik ligt tot mij verbazing 1liter lager(snelweg)
Motor haperd niet Meer tussen 2-3000 toeren, en het koppeltoename is ook voelbaar :D
Motor is veel vlotter nu.. 8)

Chevy
moderator
moderator
Berichten: 860
Lid geworden op: 04-11-2012 16:41

Bericht door Chevy » 19-03-2015 20:16

Bedankt voor je zeer duidelijke Howto!

Was het echt plug and play of moest je nog aanpassingen verrichten?
Ik snap alleen het verhaal van het busje nog niet, de lambda sonde kun je niet zo oversteken?

Al met al heb je een mooi spruitstuk voor een leuk prijsje!

Zit hard over na te denken om hem ook aan te schaffen, maar van de zomer eerst het achterste gedeelte ( laten ) vervangen...
Welkom op het Chevrolet Cruze forum!
Chevrolet Cruze Black Edition

MINIBENZ
Member
Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22-04-2014 21:25

Bericht door MINIBENZ » 19-03-2015 23:24

Netjes hoor en nou blijven poetsen anders wordt ie blauw!
Groetjes Marcel.


Rijdt niet harder dan dat je beschermengel kan vliegen!

mx81
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23-11-2012 23:40

Bericht door mx81 » 20-03-2015 00:24

@chevy, het principe met die lambda spacer gaat als volgt.
De lambda meet net zoals alle luchtsensors in het midden van de buis, de spacer heeft maar een klein gaatje, waardoor de sensor maar een fractie van de gassen kan 'snuiven' ;)
Meer komt daar niet bij kijken ;)

Trouwens, de acterkant van de pijp vervangen gaat je nauwelijks vermogen geven.. Bespaar je dat geld, en koop een mooie eindpot, is trouwens makkelijk geinstalleerd ;) zoek mijn middendemper eruit te halen, en dan een mooie pot met mooi geluid erop te zetten.

Ben trouwens ook aan lambo scharnieren en NOS aan het denken.. Gm dealer wist me te zeggen dat tot 230pk de motor en bak heel blijven zonder problemen.. ;) plannen genoeg. Maar eerst 19" setje kopen en lager schroeven 8)

mx81
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23-11-2012 23:40

Bericht door mx81 » 20-03-2015 00:26

@chevy
Kompleet plug & play.

Had de vraag niet gezien :roll:

Chevy
moderator
moderator
Berichten: 860
Lid geworden op: 04-11-2012 16:41

Bericht door Chevy » 20-03-2015 09:50

Okey bedankt!
Ik ga ook alleen het achterste laten vervangen maar als je dit spruitstuk steekt moet je dan ook een cat vervanger hebben om door de keuring te komen?

Heb je een foto van de spacer? Is dit niet zelf te maken?
Welkom op het Chevrolet Cruze forum!
Chevrolet Cruze Black Edition

mx81
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23-11-2012 23:40

Bericht door mx81 » 21-03-2015 04:33

Heb er geen foto van.. Even googelen, spark plug non fouler. Dat is het...
Is egenlijk een busje met aan 1eind binnendraad en ander eind buitendraad, en een doorlopend gat van 4mm..
Heb er trouwens een adresje voor, in pb kan ik die geven...

Cat vervanger is nodig voor keuring.. Tenzij op lpg, ik moet paseind 2016 naar de keuring, en kan de injectie van de lpg helemaal dichgzetten.. Dus ik geraak door de keuring zonder cat... :roll:

Plaats reactie

Terug naar “How tos”