Speakers in deur en tweeters in A stijl vervangen.

heb je iets aan je Cruze gedaan, doe hier dan verslag van met duidelijke omschrijving en als het kan met fotos
Chevy
moderator
moderator
Berichten: 860
Lid geworden op: 04-11-2012 16:41

Speakers in deur en tweeters in A stijl vervangen.

Bericht door Chevy » 25-06-2013 22:20

Na het ervaren van een krakende speaker, wat je snel beu bent, ben ik begonnen met het vervangen van de speakers in de voordeuren en de tweeters in de A stijl.

Ik heb hiervoor een composet van JBL aangeschaft
In de eerste plaats wilde ik alles via de versterker laten lopen maar ben van deze gedachte afgestapt omdat de bedrading aanleggen nogal moeilijk was, alleen om een extra draad in je deur te krijgen is al uren werk en dan nog naar je tweeters, ik dacht dat kan altijd nog dus heb alles op de oude bedrading aangesloten en tot nog toe geen spijt.

Als eerst de tweeters:

De kap waar de tweeters in zitten kun je met je handen en een beetje kracht los trekken wat er dan zo uit ziet:
Leuk detail: kijk in de buitenspiegel, m'n andere hobby.

Afbeelding

De kap zit er van binnen zo uit:

Afbeelding

Hier zie je de nieuwe tweeter er al naast liggen, de oude zit met een stekkertje in de tweeter die je er makkelijk uit kan trekken. De tweeter zelf kun je met een platte schroevendraaier makkelijk uit de houder wippen.

Bij de nieuwe tweeters waren verschillende adapters geleverd maar helaas was de juiste er niet tussen om de oude bevestiging te kunnen gebruiken, ik ben voor de makkelijkste weg gegaan en heb rond de tweeters een zwelbandje gedaan zodat deze strak in het ronde gat past en erna de tweeters vast gekit:

Afbeelding

Voor de aansluiting heb ik van de oude bedrading een cm of 10 voor de oude stekker de draad schoon gestript en er een aftakking aan gesoldeerd omdat ik de originele stekker wilde houden.

Even test gedraaid, goedgekeurd, kap er weer terug in klikken en de tweeter is klaar. Voor de andere kan van de auto werkt het precies zo.


Monteren van de deur speakers:

Als eerste de oude bekleding eraf.
Achter de deurhendel zit een plastic kapje die je met een platte schroevendraaier en makkelijk uit kan wippen, hierachter zit een torx schroef:

Afbeelding

En onder de handgreep in de deur zit een rubber plaatje die je er ook met een platte schroevendraaier uit kunt halen, hier bevind zich nog een torx schroef:

Afbeelding

Nu zit het paneel alleen nog met klippjes was aan de binnenkant. steek vanonder iets plats tussen het paneel en de deur en probeer hem voorzichting open te wrikken tot je er met je vingers tussen kan, zodra en het paneel goed beet hebt geef je er een ruk aan en is het paneel los en zit deze bovenaan nog klem bij het raam. Duw het paneel naar boven en het is los!

Aan de binnenzijde zitten 2 stekkers die je los kunt klikken en een staaldraadje van het slot die je ook los kunt klikken, nu kun je het paneel weg zetten:

Afbeelding

Je zit de speaker zitten met een adapter eromheen, deze kun je los maken dmv 1 schroef, dopje 8 op de ratel en je kunt hem los trekken.
De bedrading zit met een stekker vast die kan je los trekken.

De adapter van de oude speaker heb ik nodig dus ik snij de conus helemaal los en het plastic kan je met een tang zo weg breken:

Afbeelding

Nieuwe speaker is 165 mm, deze komt op de adapter te liggen en kan je met 4 schroeven monteren:

Afbeelding

Voor de bedrading heb ik net als bij de tweeters een paar cm van tevoren een stuk draad schoon gestript en een aftakking gesoldeert, aansluiten op nieuwe speaker en in tegenovergestelde richting alles monteren!

Afbeelding


Er waren covers bijgeleverd die precies over de originele roosters passen dus om te laten weten dat mijn audio niet meer std. is:

Afbeelding


Hoop dat jullie er wat aan hebben, als er vragen zijn kun je ze stellen!

Colin - Chevy
Welkom op het Chevrolet Cruze forum!
Chevrolet Cruze Black Edition

GJ
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 04-02-2013 19:19

Bericht door GJ » 26-06-2013 23:37

Duidelijk topic! Knap gedaan :D

chevy1979
Master member
Master member
Berichten: 1893
Lid geworden op: 13-02-2011 20:03

Bericht door chevy1979 » 27-06-2013 08:54

Mooi :D

Sam
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 18-11-2012 20:14

Bericht door Sam » 30-06-2013 12:07

Goed uitgelegd chevy ;)

Chevy
moderator
moderator
Berichten: 860
Lid geworden op: 04-11-2012 16:41

Bericht door Chevy » 30-06-2013 14:53

Mercy! Het is goed te doen als je een beetje handig bent en durft!
Ben nog wel van plan de speakers in de achterdeuren ook nog eens te vervangen want die vallen nu in het niet :lol:
Welkom op het Chevrolet Cruze forum!
Chevrolet Cruze Black Edition

chevy1979
Master member
Master member
Berichten: 1893
Lid geworden op: 13-02-2011 20:03

Bericht door chevy1979 » 30-06-2013 20:48

hoeveel watt geeft de standaard radio eigelijk?

Mills
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 07-12-2013 21:08

Bericht door Mills » 15-02-2014 06:27

Heb je het scheidingsfilter van de JBL set niet gebuikt ?

Chevy
moderator
moderator
Berichten: 860
Lid geworden op: 04-11-2012 16:41

Bericht door Chevy » 15-02-2014 10:23

Hoeveel Watt de standaart radio geeft zou ik niet weten!

De scheidingsfilters heb ik niet gebruikt, ik heb de oude tweeters vervangen dus dan is dat niet nodig. als je er 2 extra wilt dan zou ik ze wel gebruiken.
Welkom op het Chevrolet Cruze forum!
Chevrolet Cruze Black Edition

Mills
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 07-12-2013 21:08

Bericht door Mills » 15-02-2014 15:47

Nee ik ga ook gewoon de tweeters vervangen. Er zal wel ergens een weerstandje in de bekabeling zitten. Ik ga die wel even zoeken en er uit halen zodat ik het scheidingsfilter kan gebruiken.
Heb geen idee of dit beter is voor het geluid of niet maar zal geen kwaad kunnen lijkt me.

Stein
Member
Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 09-04-2013 21:38

Bericht door Stein » 15-02-2014 20:00

Als ik mag vragen wat heb je juist betaald voor deze jbl set?
Chevrolet Cruze Sedan Carbon Flash 1.6 83 KW 113PK

Plaats reactie

Terug naar “How tos”